Je bent hier: Home > Health > Last van food cravings? Met deze tips houd je ze onder controle

Last van food cravings? Met deze tips houd je ze onder controle

Health
Last van food cravings? Met deze tips houd je ze onder controle

We hebben er allemaal weleens last van. Een intense food craving naar iets zoets of hartigs, soms op de meest random momenten. Vaak is het niet eens echt honger, maar heb je gewoon zin om ergens op te kauwen – puur uit verveling. Op dat moment is het misschien fijn, maar het helpt niet echt bij het afvallen. Leer met de volgende tips je food cravings beter onder controle te houden. 

Regelmaat

Het begint al bij het ontbijt. Wanneer je je ontbijtje regelmatig skipt zal je meer last hebben van eetbuien en leert je lichaam geen controle te houden over het verzadigingsgevoel in je maag. Ook is het belangrijk om op regelmatige tijden te eten.

Plan your meals

Maak voor jezelf een plan wat je de volgende dag wilt eten en maak het (voor zover dit kan) alvast klaar. Leer food preppen, sla handige meeneembakjes in en bedenk fijne receptjes om mee te nemen.

Inkopen doen

Gezond eten begint al met de juiste inkopen doen. Wanneer je alleen maar chips en chocola in huis hebt, is het natuurlijk moeilijk om daar tijdens je food cravings van af te blijven. Koop kilo’s groenten en fruit in op de markt en probeer hier zoveel mogelijk in te variëren.

Balance is the key

Wist je dat je lichaam dorst heel makkelijk kan verwarren met een hongergevoel? Zorg dus dat je gedurende de dag goed gehydrateerd blijft en genoeg drinkt. Drink voortaan een glas water als je snack-eetbuien hebt, en bedenk of je echt dan nog steeds trek hebt.

Zoek afleiding

Maak een wandeling, ga lekker sporten of neem een bad. Wanneer je food cravings puur op verveling of emotie zijn gebaseerd, zul je merken dat deze na het zoeken van afleiding vaak is verdwenen.

Waar heb je trek in?

Heb je trek in suiker? Dan heeft je lichaam dus eigenlijk een behoefte aan:

  • Fosfor: uit kip, vlees, vis, eieren, zuivel, noten, peulvruchten en granen
  • Zwavel: uit cranberries, mierikswortel, bloemkool, broccoli en kool
  • Tryptofaan: uit bananen, kaas, lamsvlees, lever, rozijnen, zoete aardappel en spinazie

Heb je behoefte aan koolhydraten? Dan heeft je lichaam een tekort aan:
Stikstof. Haal dit uit voeding met veel eiwitten; zoals vlees, vis, noten en bonen.

Heb je behoefte aan vet? Dan heeft je lichaam een tekort aan:
Calcium. Haal dit uit melk, kaas, yoghurt, peulvruchten, broccoli, en bladgroenten.

Bij zoute trek? Dan heeft je lichaam eigenlijk een tekort aan:
Chloride. Haal dit uit vis of geitenmelk. Of je lichaam heeft behoefte aan silicium. Dit kun je halen uit noten en zaden en probeer de slechte koolhydraten – die afkomstig zijn uit witbrood, pasta en rijst – te vermijden.

Heb je last van algemene eetbuien?
Dan heb je eigenlijk tryptofaan (kaas, lam, lever, rozijnen, zoete aardappel en spinazie) of tyrosine nodig. Eet hiervoor meer sinaasappel, groene en rode vruchten en groenten en vitamine C.

Doe mee met de ‘Fit & Gezond Flair Challenge’

De Fit & Gezond Flair Challenge is in volle gang, waarmee wij samen met jou gaan voor een frisse start van 2020 door onder meer healty te eten en bewegen. En dat doe je natuurlijk niet alleen! We hebben een vat experts opengetrokken die jou gaan helpen deze maand. Expert in eetgedragsverandering Mieke Kosters geeft wekelijks een opdracht, sportcoach Jeroen Krak helpt je met handige sportoefeningen die je thuis makkelijk kan volgen en voedingsdeskundige Ralph Moorman geeft je handige voedingstips!

Mis niets van de ‘Fit & Gezond Flair Challenge’ door vandaag nog lid te worden van onze speciale Facebook groep.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: Unsplash

Shoppen is altijd een goed idee