Je bent hier: Home > Health > Flair to the rescue: zó voorkom je een muisarm!

Flair to the rescue: zó voorkom je een muisarm!

Health
Flair to the rescue: zó voorkom je een muisarm!

Als jij een zittend beroep hebt en veel tijd achter de computer spendeert, dan is de term ‘muisarm’ jou waarschijnlijk niet onbekend. Een vervelende pijn in je pols, die langzaam je hele arm door kruipt. Ouch. Maar het is te voorkomen, en Flair vertelt hoe!

RSI onder de loep
Wat is een muisarm nou precies? Het wordt vaak RSI genoemd, wat een afkorting is voor Repetitive Strain Injury. RSI is een algemene benaming voor allerlei klachten en symptomen die voorkomen in de vingers, handen, polsen, ellebogen, armen, nek, schouders en/of het bovenste deel van de rug. Deze klachten worden veroorzaakt door het werken in een vaste houding voor langere tijd achter elkaar, zoals urenlang achter je computer zitten. Het is een aandoening die sluipenderwijs je spieren en gewrichten aantast, en waar je nog lange tijd last van kunt hebben bij te laat ingrijpen.

Directly Above Shot Of Office Supply By Laptop At Desk

Muisarm
Een muisarm valt onder de term RSI, maar is een specifieke klacht veroorzaakt door het gebruik van de muis. Het is in feite een algemene aanduiding voor alle computer-gerelateerde aandoeningen. Want continu je arm in dezelfde houding houden, zoals je doet bij het gebruiken van je muis, is niet erg goed voor je gewrichten.

Symptomen
Natuurlijk hoeft een beroep achter de computer niet geljk te betekenen dat je een muisarm krijgt, maar het kennen van de eerste symptomen ervan is erg handig. Op deze manier kun je ingrijpen bij de eerste tekenen van een muisarm. Heb je last van vermoeidheid, en lichte last in je pols, arm en schouders? Dan is het tijd om rust te nemen. Verdwijnen de klachten niet vanzelf? Dan is een bezoekje brengen aan je dokter zeker aan te raden!

Copyright: Giphy

Voorkomen
Maar je kunt ook een aantal maatregelingen treffen, om de kans dat je een muisarm krijgt zo klein mogelijk te maken. Voorkomen is beter dan genezen, en daarom deelt Flair een aantal tips die je gelijk kunt toepassen in je office!

Maatregelingen voor je kantoor

  • Zorg ervoor dat de bovenzijde van je laptop op ooghoogte staat.
  • Stel je bureaustoel in op de juiste hoogte, en vergeet hierbij niet je armsteunen. Op het moment dat je aan het tikken bent, moeten je armen losjes op de steunen kunnen leunen. Je voeten moeten de grond raken, terwijl je bovenbenen horizontaal blijven.
  • Als je recht achter je bureau zit, moet je beeldscherm recht tegenover je staan, en het toetsenbord en de muis moeten gemakkelijk bereikbaar zijn. Als je je computer in een hoekje zet, moet je je in vreemde bochten wringen om hiermee te kunnen werken. En dat moet je écht proberen te vermijden!

Persoonlijke maatregelingen

  • Las regelmatig pauze’s in, zodat je niet té lang achter elkaar in dezelfde houding zit.
  • Probeer een te hoge werkdruk te voorkomen.
  • Wissel regelmatig van werkhouding.
  • Loop vaak even een klein stukje. Beweging doet wonderen, dus haal net wat vaker een kopje koffie of loop naar die collega toe in plaats van te mailen.
  • Drink veel water. Dit zorgt ervoor dat je lichaam goed doorspoelt. Daarnaast moet je er ook vaker van naar de wc, wat je weer de gelegenheid geeft om een stukje te lopen. Twee vliegen in een klap!
  • En tenslotte: negeer pijntjes niet! Het is een teken van je lichaam dat er iets mis is, en bij negeren kan het alleen maar langer duren voor het over is.

Bron: www.optimalegezondheid.com

Lees ook:

 

Save

Shoppen is altijd een goed idee