Je bent hier: Home > Health > Jezelf ‘slank slapen’, kan dat? De feiten op een rij

Jezelf ‘slank slapen’, kan dat? De feiten op een rij

Health
Jezelf ‘slank slapen’, kan dat? De feiten op een rij

De Fit & Gezond Flair Challenge is in volle gang, waarmee wij samen met jou gaan voor een frisse start van 2020 door onder meer healty te eten en bewegen. Daarnaast is je nachtrust ook erg belangrijk. Volgens de wetenschap kom je namelijk aan als je te weinig uurtjes slaap pakt. Snel naar bed dus!

Je moet toch juist bewegen?

Op gewicht blijven door te slapen, het lijkt een gek idee, want we moeten toch juist bewegen om op gewicht te blijven? Niets is minder waar. Tijdens je slaap produceert je lichaam namelijk een groeihormoon. Dat groeihormoon is nodig voor de opbouw en het onderhoud van je spiermassa. En die spiermassa geeft de vetverbranding weer een boost!

Biochemische huishouding

Nog een verklaring. Als je te weinig slaap krijgt, raakt je biochemische huishouding in de war. Hormonen die je eetlust beïnvloeden, nemen hierdoor de overhand. Daardoor heb je meer trek in de ochtend en een minder voldaan gevoel na het eten. Je grijpt dus eerder naar een ongezonde of nachtelijke snack.

Lees meer
Voorkom vermoeidheid met de nieuwste trend: ‘intermittent resting’

Gaap…

Ook word je, wanneer je te weinig slaapt, lusteloos en zit je minder lekker in je vel, en dat heeft weer effect op je humeur. De kans dat je je voornemen om te gaan sporten of gezond te eten die dag laat varen, is groot. En als je dan toch naar de sportschool gaat, voer je de oefeningen hoogstwaarschijnlijk minder goed uit dan zou moeten.

Hup, je bed in!

Het slapen zelf zorgt er dus niet voor dat je afvalt, maar een tekort aan slaap zorgt wel voor minder energie, een tragere stofwisseling en meer eetlust. Oei. Goede nachtrust is daarom wel degelijk belangrijk voor wie een paar kilootjes wilt afvallen. Het zorgt ervoor dat je niet al je goede voornemens zomaar overboord gooit.

Uurtje of acht

Hoeveel uren moet je dan minstens slapen per nacht? Dat verschilt per persoon, maar ligt gemiddeld tussen de zes en acht uur. Belangrijk is vooral dat je een regelmatig slaapritme hebt. Voel je je doorgaans niet uitgerust en fit? Kruip dan een uurtje eerder onder de wol.

Lees ook
Geen tijd om naar de sportschool te gaan? Deze oefeningen doe je gewoon thuis

Doe mee met de ‘Fit & Gezond Flair Challenge’!

Dat doe je niet alleen! We hebben een vat experts opengetrokken die jou gaan helpen deze maand. Expert in eetgedragsverandering Mieke Kosters geeft wekelijks een opdracht, sportcoach Jeroen Krak helpt je met handige sportoefeningen die je thuis makkelijk kan volgen en voedingsdeskundige Ralph Moorman geeft je handige voedingstips!

Mis niets van de ‘Fit & Gezond Flair Challenge’ door vandaag nog lid te worden van onze speciale Facebook groep.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee