Je bent hier: Home > Health > Flair Fit en Gezond Challenge 2017: wat voor lichaam heb jij?

Flair Fit en Gezond Challenge 2017: wat voor lichaam heb jij?

Health
Flair Fit en Gezond Challenge 2017: wat voor lichaam heb jij?

Als je wilt afvallen en gezonder wilt leven, is het handig om te weten welk lichaamstype je hebt. Dan kun je precies zien wat jouw valkuilen zijn en waarop je moet letten. Zo weet je welke sport en lifestyle het best bij jouw lichaam passen. Er zijn drie soorten

figuren. De Ectomorf (rechthoekig figuur) en de Mesomorf (sportfiguur) hebben een snelle stofwisseling en de Endomorf (onder te verdelen in eenappel-, peer- en zandloperfiguur) heeft een tragere stofwisseling

ANDERE FASE, ANDER LIJF

Dat je een bepaald lichaamstype hebt, betekent niet dat je lichaam altijd hetzelfde blijft. Als we ouder worden, zwanger raken of in de overgang komen, treden er in ons lijf veranderingen op.

Hoe ouder we worden, hoe minder we bewegen. Dat heeft invloed op de stofwisseling en spiermassa. Misschien had je altijd een slank, rechthoekig figuur,maar merk je dat je een buikje krijgt, of vollere billen. Het is belangrijk om te blijven bewegen en je spiermassa op peil te houden. Zo blijf je langer slank, energiek en fit.

LICHAAMSTYPE 1: ECTOMORF

Rechthoekig figuur
Heb je een ectomorf figuur, dan heb je een rechthoekig, smal lichaam. Je bent lang
en slank en hebt lange armen en benen. Overdag heb je veel energie en je hebt
vaak last van koude voeten en handen. Het ectomorfe figuur heeft een laag gewicht,
weinig spieren, smalle schouders en heupen. Je hebt kleine borsten en billen en kunt zo veel eten als je wilt zonder veel aan te komen. Je hebt een snelle stofwisseling, laag vetpercentage en een laag gewicht.

Eet- en drinkadvies
• Drink veel water en groene sappen.
• Eet voor het sporten koolhydraten en na het sporten 60 procent eiwitten en 40 procent koolhydraten.

Sportadvies
Doe drie keer per week krachttraining en maximaal twee keer per week 20 minuten cardio-intervaltraining.

Mogelijke gezondheidsproblemen
Bloedarmoede, lage bloeddruk, verlies van spiermassa dat kan leiden tot
vermoeidheid en uitputting, slechte houding, prikkelbaarheid, lage weerstand, een tekort aan ijzer, vitamine D en B12, hormonen uit balans.

LICHAAMSTYPE 2: MESOMORF

Sportfiguur
Heb je een mesomorf figuur dan ben je van nature slank, sterk en gespierd. Vaak hebben mesomorfe vrouwen een zandloperfiguur en een efficiënt metabolisme. Een sportfiguur maakt gemakkelijk spiermassa aan en ziet snel effect bij sporten. Je bent gevoelig voor het jojo-effect en als je niet traint, kom je snel aan.

Eet- en drinkadvies
• Beperk koolhydraten op de dagen dat je niet sport en weinig beweegt.
• Eet veel eiwitten in de vorm van vis, vlees en peulvruchten.
• Eet voor het trainen koolhydraten en binnen 30 minuten na het trainen eiwitten.
• Eet vervolgens een uur na het sporten koolhydraten.

Sportadvies
Wissel cardio af met krachttraining.

Mogelijke gezondheidsproblemen
Vetopslag rond borst en buik, spierzwakte, schommelingen in gewicht, stress, slaapproblemen, vermoeidheid, weinig weerstand, depressiviteit, rusteloosheid en een laag libido.

LICHAAMSTYPE 3: ENDOMORF

1 Appelfiguur
Je hebt ronde vormen. Vet wordt vooral opgeslagen rond je buik en bovenlichaam. Het vetpercentage is vaak hoog en het is lastig om af te vallen. Spiermassa wordt makkelijk aangemaakt. Ook heb je last van het jojo-effect en ben je altijd dorstig.

Eet- en drinkadvies
• Pas op met voedsel met een hoge GI (de glycemische index, die iets zegt over de snelheid waarmee koolhydraten als glucose in het bloed worden opgenomen).
• Eet na 15 uur geen koolhydraten meer.
• Drink veel water, geen sportdranken.
• Haal je koolhydraten en eiwitten uit groente, peulvruchten, vette vis en vlees.
• Eet twee uur voor een work-out koolhydraten.

Sportadvies
Train vier keer 60 minuten per week. Doe drie keer per week 45 minuten krachttraining met 15 minuten intervaltraining. Doe één keer per week cardio.

Mogelijke gezondheidsproblemen
Hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, depressie, overgewicht, diabetes, vocht vasthouden, vermoeidheid, cellulitis, slaapproblemen, drang naar zoet, slechte stoelgang, hormonen uit balans.

2 Peerfiguur
Je hebt volle heupen, billen en benen en smalle schouders. Je komt snel aan, valt makkelijk af, hebt een hoog vetpercentage en een langzaam metabolisme. Je maakt snel spiermassa aan.

Eet- en drinkadvies
• Pas op met voedsel met een hoge GI en eet regelmatig.
• Eet na 15 uur geen koolhydraten meer.
• Drink veel water en groene sappen.
• Eet veel eiwitten, vette vis, vlees en peulvruchten.
• Eet twee uur voor een work-out koolhydraten.

Sportadvies
Doe drie keer per week 45 minuten krachttraining met 15 minuten intervalcardiotraining.

Mogelijke gezondheidsproblemen
Prikkelbaarheid, nervositeit, diabetes, hoge bloeddruk, cellulitis, depressie, vocht vasthouden, slaapproblemen, drang naar zoet, vermoeidheid, lage weerstand, slechte stoelgang, hormonen uit balans.

3 Zandloperfiguur
Je hebt een vrouwelijk lichaam met een duidelijke taille en vetverdeling over het hele lichaam. Je bent een jojo-type, maakt makkelijk spiermassa aan en je heupen en schouders zijn in verhouding.

Eet- en drinkadvies
• Pas op met voedsel met een hoge GI
• Eet na 15 uur geen koolhydraten meer.
• Drink veel water en groene sappen
• Eet veel eiwitten: vette vis, vlees en peulvruchten.
• Eet twee uur voor een work-out koolhydraten.

Sportadvies
Doe drie keer per week 45 minuten krachttraining met 15 minuten intervalcardio-training.

Mogelijke gezondheidsproblemen
Depressie, hoge bloeddruk, vermoeidheid, diabetes, vocht vasthouden, drang naar zoet, slaapproblemen, cellulitis, slechte stoelgang, lage weerstand, hormonen uit balans, prikkelbaarheid.

 

VOLGENDE WEEK: Nu je weet welk lichaamstype je hebt, gaan we
kijken wat voor jou gezonde voeding is. Zo wordt afvallen makkelijker.
Volgende week vertelt Radmilo ons er alles over.

Shoppen is altijd een goed idee