Je bent hier: Home > Health > Fitnessoefeningen met een bal

Fitnessoefeningen met een bal

Health
Fitnessoefeningen met een bal

In elke sportschool zie je ze, die leuke, felgekleurde fitnessballen. Maar, wat kun je er allemaal mee en – nog belangrijker – waar is zo’n fitnessbal zoal goed voor?

Met een bal moet je lichaam harder werken om een work-out goed uit te voeren en tegelijkertijd in balans te blijven. En door je oefeningen op een bal te doen, train je automatisch ook je buikspieren. Bovendien verbetert het sporten met een bal je houding en je evenwichtsgevoel. De leukste bal-oefeningen op een rij:

Squats

Ga tegen een muur staan met de bal tussen je onderrug en de muur in. Buig je knieën lichtjes en zorg dat je schouders recht zijn. Terwijl je leunt tegen de bal, laat je je lichaam langzaam zakken tot je knieën in een hoek van 90 graden staan. En weer omhoog. Herhaal deze oefening (langzaam) 10 keer.

Rondjes

Ga op de bal zitten, rechtop en met je voeten plat op de grond. Draai nu je heupen en bekken rond, span hierbij je buikspieren aan en houd je voeten stil. Draai een paar keer naar links en een paar keer naar rechts.

Crunches

Ga liggen met je onderrug op de bal en  je voeten op de grond en ondersteun je hoofd met je handen. Adem in terwijl je je schouders en hoofd naar achteren houdt. Adem uit terwijl je je schouders en hoofd naar voren brengt. Herhaal deze oefening tien keer en span gedurende deze work-out je buikspieren goed aan.

Biceps

Ga op de bal zitten met in elke hand een gewichtje. Houd je armen, met de handpalmen naar binnen, langs je zij. Buig langzaam je ellebogen en de gewichtjes, terwijl je je handpalmen draait, richting je schouders. Breng het gewichtje weer naar beneden naar de beginpositie en herhaal dit tien keer. Wissel het af met de andere arm.

Bil- en buikspieren

Ga met je rug op de grond liggen, met je hakken op de bal en je knieën gebogen in een rechte hoek. Leg je armen langs je lichaam Span nu goed je bil- en buikspieren aan en breng je heupen omhoog zonder dat de bal beweegt. Herhaal de oefening een aantal keer. Doe bijvoorbeeld 3 sets met tussendoor een minuutje rustpauze.

Armen

Ga liggen met je rug op de bal en in en elke hand een gewichtje. Breng je armen boven je schouders richting het plafond met de handpalmen naar elkaar toe gericht. Adem in, terwijl je je armen opent naar de zijkanten en adem uit terwijl je ze weer terugbrengt naar de beginpositie. Hier krijg je gegarandeerd sterke armen van.

 

Succes!

Ps. Een fitnessbal in huis halen? Bestel er eentje online via Decatlon (€ 10,95), Wehkamp (€ 19,95 + DVD) of Bol.com (€ 14,99)

Shoppen is altijd een goed idee