Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Fitness in de keuken!

Fitness in de keuken!

Health
Fitness in de keuken!

Een sportsessie in de keuken? Het kan. Terwijl je wacht op een gekookt eitje, de appeltaart in de oven staat of tijdens het bereiden van een maaltijd. Flair laat je zien hoe!

1. Slagroom kloppen

Weg met de mixer. Klop de slagroom stijf met de hand. Het vereist enige oefening maar hoe vaker je het doet, des te mooier en sterker jouw arm. En vergeet niet af te wisselen van hand, zodat het andere arm niet wordt vergeten. 3, 2, 1… kloppen maar!

2. Buikspieren aanpakken met de deegroller 

Ga op je knieën zitten. Pak met twee handen de zijkanten van de deegroller vast. Rol langzaam naar voren met je voeten gekruist en knieën tegen elkaar. Rol met gestrekte armen zover als je kunt, en rol vervolgens weer langzaam terug naar je knieën. Et voilà, je hebt zojuist je buikspieren getraind! Herhaal dit een paar keer. Let wel: een gladde vloer is belangrijk bij deze oefening. Ook kun je een gevouwen theedoek gebruiken om de knieën op te rusten.

3. Een pak melk tegen die ‘kipfilets’

Ben je niet tevreden met je bovenarmen? Vind je ze niet strak genoeg? Weg hebben die kipfilets? Komt ie: grijp een melkpak (een fles frisdrank kan uiteraard ook) en til deze met één arm recht omhoog. Buig dan je onderarm langzaam naar achteren, zodat het melkpak achter het hoofd hangt. Dit doe je een paar keer, op en neer. En dat is het! Zo worden die kipfilets verleden tijd.

4. Spierballen kweken met vuilniszakken

‘Schat, zet jij het vuilnis even buiten?’. Nee, vanaf nu doen we het liever zelf. Twee volle vuilniszakken is het meest ideaal, maar eentje kan ook. Pak deze vast en loop richting de vuilnisbak of afvalplek. Hijs tijdens het loopje het vuilnis op en laat deze vervolgens weer langzaam zakken. Goed zo! Zo worden je spierballen flink aan het werk gezet.

5. Sla drogen

Een verse krop sla die gewassen moet worden? Het drogen kan in een slamandje – een sla-centrifuge – maar voor een kleine work-out raden wij het drogen met een theedoek aan. Spreid een schone theedoek op het aanrecht uit en leg een handvol sla in het midden van de doek. Pak vervolgens de punten bij elkaar en slinger de sla boven je hoofd in de rondte. Dit is wederom goed voor die kipfiletjes, de bovenarmen!

6. Schaatsen door de keuken

Wist je dat bij schaatsen vooral je kuitspieren en bovenbenen het zwaar krijgen te verduren? Ha! Daarom schaats jij je voortaan een etappe door eigen keuken, voor een blinkende vloer en prachtige benen. Gooi twee doeken in het sop, leg deze onder je voeten en schaatsen maar! 

7. Billen shapen bij de oven

Squaten is dé ultieme biloefening. Doe het in de sportschool of gewoon lekker thuis, in de keuken. Bijvoorbeeld voor de oven! Zo kun je squatend naar beneden om te kijken hoe het staat met je appeltaart of quiche. Zo voer je een squat uit: Ga met je voeten uit elkaar staan op heupbreedte. Let erop dat je je rug goed recht houdt en kom langzaam naar beneden door je knieën te buigen. Zorg ervoor dat je billen goed naar achter steken en dat je rug recht blijft. Herhaal dit een paar keer, zodat je voelt dat je bilspieren aan het werk worden gezet.

9. Kuitspieren trainen bij het fornuis 

Het trainen van de kuitspieren kan overal en op ieder moment. Sta stabiel recht op de grond. Lift langzaam je hielen op, zodat je op je tenen staat. Breng vervolgens je hielen weer langzaam naar de grond, maar raak deze net niet aan. En weer omhoog! Herhaal dit een paar keer, tot je het voelt ‘branden’ in je kuiten. Sterke kuiten? Eitje!

Weet jij nog een handige work-out om in de keuken uit te oefenen, of wellicht elders in het huis?

Shoppen is altijd een goed idee