Je bent hier: Home > Health > Fit & Gezond voorbereidingsopdracht: Maak een eetplan

Fit & Gezond voorbereidingsopdracht: Maak een eetplan

Health
Fit & Gezond voorbereidingsopdracht: Maak een eetplan

Om blijvend af te vallen heb je twee dingen nodig;
– Een plan waarmee je afvalt
– Je houden aan dat plan

Deze challenge gaat uitgebreid in op het tweede deel: Hoe houd je je aan je plan? Maar om dat te kunnen doen, heb je natuurlijk wel een plan nodig. Dus: doe jij mee aan deze Fit & Gezond Challenge? Dan is je eerste opdracht: Maak een eetplan.

In mijn boek De Little Black Dress Challenge leg ik uitgebreid uit, waar zo’n plan aan moet voldoen. Een goed en houdbaar plan bestaat uit Kilo-knallers & waarde acties.

In vier stappen kilo’s knallen!

Het toverwoord bij afvallen en het veranderen van dikke gewoontes in slanke gewoontes, is planning. Zonder plan, geen daden en dus geen succes. Daarom ga je allereerst gestructureerd aan de slag met de volgende vier stappen:

  1. Houd bij wat je eet (en hoeveel, en wanneer, en waarom), gedurende 3 dagen. En reken eens uit op  met welk aantal kcal jij idealiter afvalt
  1. Maak een inspirerend en slank Eet-plan: Elke avond maak je een dagmenu voor de volgende dag, waarbij je rekening houd met:

– je ideale aantal kcal
– je favoriete lekkers (dat plan je bewust in)
– Je quick-wins: Welke dingen uit je normale eetpatroon(zie dagboek) kun je eenvoudig schrappen of vervangen door slanke alternatieven?
– De kaasschaaf-methode: Welke belangrijke voedingsmiddelen wil je graag blijven eten, maar kun je prima wat minder van nemen?
– Je agenda: Hoe ziet de dag van morgen eruit? Hoe ga je om met geplande etentjes. Borrels etc.

Als je rekening houd met deze factoren lukt het jou ook een heerlijk, slank en houdbaar eetpatroon te ontwikkelen.

  1. Smikkel spontaan van het allerlekkerste.

Vervolgens bedenk je vast een strategie voor spontane situaties. Wat doe jij als een vriendin je onverwacht vraagt mee uit eten te gaan, of bij een spontane traktatie? Je hebt altijd de keuze tussen:

  • Gezellig mee doen, zonder overeten
  • Wel wat extra’s nemen en dat later compenseren
  • Wat extra’s nemen en minder snel afvallen. (Alleen als je deze laatste optie iedere keer kiest is het een patroon, een dikke gewoonte die je dus juist moet doorbreken om aft e vallen. Daar komen we tijdens de komende weken van de challenge op terug).
  1. Blijf scherp en alert.

Plan alvast 2 momenten in je agenda waarop je je eetpatroon, je eigen dagmenu’s evalueert:

  • Bevalt het zo?
  • Vind je het lekker en gezond genoeg?
  • Val je voldoende af?

Als je niet helemaal tevreden bent, bedenk je tijdens deze evaluatie momenten wat je anders kan doen. En dat voer je door in je plan.

Denk na over je waarden

Het is heel belangrijk als je blijvend wil afvallen (zonder jojo-en) om eens stil te staan bij: waarom je eigenlijk wilt afvallen?

  • Wat zit er achter die kilo-wens?
  • Hoe wil jij eigenlijk zijn als het gaat om eten & bewegen?
  • Wat vind je belangrijk daarin?

De antwoorden op deze vragen hebben eigenlijk niets met de weegschaal te maken. Dit zijn waarden die altijd belangrijk voor je zijn.

Hier gaat het écht om: of je nu slanker of dikker bent: dat maakt voor je waarden helemaal niets uit.

Leven naar je waarden geeft je altijd een beter gevoel over jezelf!

Het goede nieuws: je voelt je altijd beter als je leeft naar je warden. En nog meer goed nieuws, jij bepaalt zelf of je dat doet. Je hebt daarin een keuze, je gedrag bepaal jezelf. Afvallen en vooral slank blijven draait in-the-end om ervoor kiezen om te leven naar je waarden. Zijn waarden als: gezondheid, energiek zijn, niet overeten, regievol leven, voor jou ook belangrijk? Kies daar dan voor. Dát werkt voor altijd!

Goed ik heb een plan, en nu?

Goed je hebt een eetplan gemaakt en nagedacht over je waarden. Nu ga je je houden aan dat plan, en leven naar je waarden.
Idealiter gaat dat min of meer vanzelf, kom je in een soort flow… Maar in de praktijk is het meestal helemaal niet zo makkelijk om je te houden aan je voornemens. Je krijgt  te maken met allerlei storingen en moeilijke situaties.

Precies daarover gaat het de komende 6 weken van deze challenge: Hoe doe je echt wat je zelf wilt!

Doe jij mee?

Deel je eetplan in de Facebookgroep, in een kleiner groepje of met iemand in je omgeving. Jij bent klaar voor de start!

Boek: De Little Black Dress Challenge – Mieke Kosters

De opdrachten in deze Flair Fit en gezond Challenge zijn gebaseerd op Mieke’s nieuwste boek: De Little Black Dress Challenge. Bestel het boek voor slechts €9,99 hier en verrijk je challenge met veel extra informatie, achtergronden, uitleg en tips!

Shoppen is altijd een goed idee