Je bent hier: Home > Health > De broodnodige opheldering: 9 feiten en fabels over afvallen

De broodnodige opheldering: 9 feiten en fabels over afvallen

Health
De broodnodige opheldering: 9 feiten en fabels over afvallen

De ‘Fit en Gezond Flair Challenge‘ is in volle gang: samen de beste experts helpt Flair je om de overtollige (december)kilo’s kwijt te raken én om een gezonde levensstijl op te bouwen, zodat je goed in je vel zit en je je fitter voelt. Behalve bewegen hoort daar natuurlijk de juiste voeding bij, maar wat is nu ‘juist’? We zetten de feiten en fabels voor je op een rij.

Hoe zit het nou precies?

Van de hele dag komkommer eten tot een halve citroen bij je ontbijt, je hoort de vreemdste tips over afvallen. Deze rits (on)waarheden heldert de boel fijn op.

‘Bewegen moet’

Feit. Als je goed wil afslanken, dan moet je meer verbranden dan er binnenkomt. Bewegen kan hier voor zorgen. Daarnaast versnelt beweging je stofwisseling, waardoor je ook in rust meer zult verbranden.

Lees ook
Doe jij mee met de Flair Fit en Gezond Challenge?

‘Geen zoetigheid’

Fabel. Je mag best een stuk taart eten, maar met mate. Als je het helemaal weglaat uit je dieet dan maak je het jezelf erg moeilijk en dan is het een stuk lastiger om een gezonde leefstijl vol te houden.

‘Geen vet’

Fabel. Het is juist helemaal niet goed om vet weg te laten uit je dieet. Je lichaam heeft vet namelijk wel nodig, onder andere voor voldoende vitamine A, D, E en K. Die zijn nodig voor de opbouw van cellen en weefsels, de aanmaak van hormonen en de aanmaak van gal.

‘Altijd opletten’

Feit. Je zal de rest van je leven gezond moeten blijven eten en moeten blijven bewegen om op gewicht te blijven. Als je weer terug gaat naar je oude eetpatroon, zitten de verloren kilo’s er helaas zo weer aan.

‘Geen koolhydraten’

Fabel. Dit is een van de grootste denkfouten die mensen maken bij het afslanken. Aardappelen, pasta en brood zijn geen dikmakers, ze bevatten juist heel veel belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Van de toevoegingen zoals beleg, vet vlees en saus word je dik, niet van aardappelen, pasta of brood zelf.

‘Veel drinken’

Feit. Veel drinken – en dan vooral veel water – is belangrijk om ervoor te zorgen dat afvalstoffen die worden geproduceerd bij het afslanken snel uit je lichaam worden verwijderd.

‘Geen tussendoortjes’

Fabel. Ook dit is een veelgemaakte fout. Tussendoortjes mogen juist wel, omdat ze ervoor zorgen dat je tijdens de hoofdmaaltijden minder eet. Kies dan natuurlijk wel altijd voor slanke en gezonde tussendoortjes, zoals fruit en rauwkost.

Lees ook
Fit en Gezond Challenge: doe jij mee met Flair?

‘Variëren’

Feit. Alle verschillende voedingsmiddelen bevatten andere soorten voedingsstoffen, zoals koolhydraten, eiwitten en vetten. Maar ook binnen de productgroep zijn veel verschillen qua hoeveelheden vitamines en mineralen. Het is daarom belangrijk om goed te variëren, zodat je van alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgt.

‘Na 20 uur ’s avonds niet meer eten’

Fabel. Dit is een hele bekende fabel. Van eten in de avond word je niet dik. Het gaat om de totale inname over de hele dag. Het tijdstip waarop je eet is dan niet belangrijk. Je wordt simpelweg dik van meer eten dan je verbruikt.

Mis niets van de ‘Fit & Gezond Flair Challenge’ door vandaag nog lid te worden van onze speciale Facebook groep.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee