Je bent hier: Home > Health > Deze etenswaren zorgen voor een gebalanceerde hormoonhuishouding

Deze etenswaren zorgen voor een gebalanceerde hormoonhuishouding

Health
Deze etenswaren zorgen voor een gebalanceerde hormoonhuishouding

‘Je bent wat je eet’ is een quote die we écht niet meer kunnen horen. En toch zit er een flinke kern van waarheid in. Je zou met voeding zelfs invloed kunnen hebben op een aantal factoren van je gezondheid, waaronder je hormoonhuishouding. Hoe? Door bepaalde voedingsmiddelen toe te voegen aan je eetpatroon!

Nu komen we helaas niet met het blijde nieuws dat ontbijten met cupcakes hét wondermiddel is voor een goede gezondheid, en ook iedere avond slices pizza verorberen is niet écht aan te raden wanneer je fit en gezond door ’t leven wilt gaan. Toch is er een aantal voedingsmiddelen die lekker én gezond zijn, waarmee je kunt zorgen voor een hormonhuishouding die in balans is.

Zoete aardappel

Deze gezonde bron van complexe koolhydraten zorgt niet alleen voor een goede spijsvertering, maar heeft ook een positieve uitwerking op je hormoonhuishouding. Aangeraden wordt dan ook om zo’n 50 gram complexe koolhydraten in je dagelijkse maaltijden te verwerken.

Kruisbloemige groente

Hier vallen onder andere boerenkool, bloemkool en spruitjes onder en zijn een ware boost voor je gezondheid. Geen fan van spruitjes? In de oven met wat maple syrup veranderen ze in een super zoet hapje. Yum!

Zalm

Wekelijks een stukje zalm eten is zeker aan te raden! De vis is rijk aan omega-3 vetten, die de bloeddruk zouden kunnen verlagen.

Avocado

Dé bron van gezonde vetten zoals omega-3 en vitamine E, K en C. Ook is avocado heel goed voor een mooie huid, want je krijgt er die gewilde glowy skin van! Op brood, als basis voor en gezonde chocolademousse of als dip met nacho chips, je kunt er eindeloos mee variëren!

Amandelen

Amandelen zijn een hele gezonde snack, die veel proteïne en vezels bevatten en daarnaast een bron zijn van goede vetten. Ongeveer 11 amandelen per dag eten zou veel goeds doen voor je hormoonhuishouding.

Yoghurt

De gezonde bacteriën die van nature in yoghurt zitten, helpen je hormoonlevels in balans te houden. Vrouwen die last hebben van PMS zouden er goed aan doen yoghurt aan hun voedingspatroon toe te voegen. Eet je geen melkproducten? Dan kun je ook kiezen voor miso soep, want dat bevat ook erg veel gezonde bacteriën.

Lees ook:

 

Shoppen is altijd een goed idee