Je bent hier: Home > Health > Wat moet je eten voor en na het sporten?

Wat moet je eten voor en na het sporten?

Health
Wat moet je eten voor en na het sporten?

Vraag je je weleens af wat je nu het beste kunt eten vóór en wat juist na het sporten? Hier zijn de antwoorden!

Eten voor het sporten

Het belangrijkste verschil in het eten voor en na het sporten zit ’m in de koolhydraten. Om voldoende energie te hebben om je work-out te beginnen, heb je vooraf een maaltijd of snack nodig die veel koolhydraten bevatten. Die geven je de brandstof die je nodig hebt om te sporten. Kies bijvoorbeeld voor havermout. Ook kun je gedroogd fruit, een quinoa-salade of rijstwafels met pindakaas eten.

Eten na het sporten

Na het sporten is het belangrijk dat je spieren herstellen. Ook hiervoor heb je koolhydraten nodig, maar eiwitten zijn nog belangrijker. Die vind je in eieren, kip, zuivel, bonen en vis. Het beste is om in je maaltijden en snacks koolhydraten en eiwitten te combineren. Door verkeerd eten na het sporten heb je meer kans op vetopslag. Eet daarom bijvoorbeeld een gebakken ei met een sneetje spelt- of zuurdesembrood, een rijstwafel belegd met hüttenkäse en kip, een avocado met peper en zout of, voor de fanatieke sporters onder ons, een eiwitshake met bananenbrood.

 

Wat eet jij het liefst voor of na het sporten?

Bron

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee