Je bent hier: Home > Health > Dit kun je eten voor het hardlopen

Dit kun je eten voor het hardlopen

Health
Dit kun je eten voor het hardlopen

Het kan overal. Het is goed voor je conditie, voor je lijf én voor je geest. Je ziet nog eens wat van de natuur. Het geeft je een goed gevoel. Je verliest er kilo’s door. Het is goedkoop. We hebben het natuurlijk over… hardlopen! Doe jij het al? En wat kun je best eten voor het hardlopen?

Eten voor het hardlopen

Voor iedereen die wil beginnen met hardlopen. Of al rent en zich afvraagt wat je het best kunt eten voor het hardlopen. Flair zet een paar lekkere en gezonde opties voor je op een rij. Dit is slim om te eten voor je gaat hardlopen.

Bietensap

Bieten zijn echte power boosters die kunnen zorgen voor betere sportprestaties. Ze zitten namelijk boordevol nitraat. Nitraat zorgt dat er meer zuurstof in je bloed wordt opgenomen, waardoor je een beter uithoudingsvermogen krijgt. Daarom is bietensap fijn om te drinken voor het hardlopen. Daarnaast bevat het sap antioxidanten, vezels, ijzer, foliumzuur en pectine. En het werkt nog ontgiftend ook!

Een halve banaan

Eet een halve banaan als je ’s ochtends gaat hardlopen. Even laten zakken en je kunt beginnen aan je run. Daarna kun je lekker uitgebreid ontbijten.

Een volledig ontbijt

Liever eerst wat uitgebreider eten? Kies dan voor een banaan, één of twee volkoren boterhammen met pindakaas en een kopje thee. Gun je lijf na dit ontbijtje wel minstens een uur rust voor je gaat rennen. Zo heeft je lichaam voldoende tijd om het voedsel te verwerken en ben je geen energie meer aan het verteren als je gaat sporten.

Hardlopen voor het avondeten? Neem een snack

Als je in de avond gaat hardlopen, doe je er goed aan voor iets lichts te kiezen en pas na het rennen een warme maaltijd te eten. Dit zijn verstandige, snelle snacks:

  • Rijstwafel
  • Salade
  • Banaan
  • Mueslireep
  • Handje noten

Tip! Als je gaat hardlopen met mooi (warm!) weer, kun je het best voor de training een glas gewoon, aloë vera- of kokoswater drinken. Bietensap mag ook.

Tip! Drink een half uur voor je run een kopje sterke zwarte koffie of een kleine espresso. Cafeïne stimuleert de vetverbranding. Doe dit echter niet als je geen koffieliefhebber bent en zelden of nooit koffie drinkt.

Shoppen is altijd een goed idee