Je bent hier: Home > Health > Energie krijg je zo!

Energie krijg je zo!

Health
Energie krijg je zo!

Nu de zomer bijna ten einde is maken we ons op voor de herfst, met haar vallende bladeren en zachte najaarszon. Voel je je moe of raak je in een dipje? Zo krijg je weer energie voor tien!

In de natuur

In de natuur voel je dat je leeft. Geniet van een fikse wandeling in de buitenlucht. Maak er een zintuigelijke ervaring van: snuif de frisse lucht op, voel de zon of regen op je huid en hoor de bomen ruisen in de wind. Bomen zorgen voor extra zuurstof en een bosrijke of natuurlijke omgeving heeft een positief effect op je bloeddruk, hartslag, immuunsysteem en energie, zo blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Het stresshormoon cortisol wordt lager als je in een natuurlijk omgeving bent.

Buiten sporten

Buiten sporten is fantastisch voor je humeur, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Zeker in vergelijking met binnen bewegen. De natuurlijke omgeving zorgt voor een groter geluksgevoel en meer energie. Mensen die buiten sporten hebben bovendien meer plezier in het sporten en ervaren meer voldoening. Je maakt serotonine aan door het daglicht en endorfine door de zuurstof en dit zijn stofjes waar je een blij gevoel van krijgt. Wanneer de dagen korter worden heb je eerder een tekort aan het feelgood stofje serotonine, dat je aanmaakt door daglicht. De enzymen die dit stofje absorberen worden namelijk actiever als de dagen korter worden. Hierdoor kan je hormoonhuishouding in de war raken. Dit voorkom je door zo vaak als mogelijk naar buiten te gaan en buiten te sporten. Zelfs tien minuten per dag wandelen met je volle aandacht geeft je humeur al een flinke boost en vermindert somberheid enorm.

Vitamine D

Zonlicht is onze allerbelangrijkste bron van vitamine D, de vitamine die zorgt voor extra energie, ons immuunsysteem versterkt en de kans op sombere gevoelens verkleint. Alles wat we in de herfst goed kunnen gebruiken. Gezondheids- en verjongingscoach Jesse van der Velde vertelt: “Het belang van vitamine D voor onze gezondheid wordt vaak onderschat, terwijl deze vitamine ons lichaam veel energie geeft en beschermt tegen allerlei ziektes en aandoeningen. Het lichaam kan vitamine D ook uit voeding halen. Er zit een kleine hoeveelheid in vette vis, eieren en visolie.”

Mediteren

Het najaar is het perfecte moment om te oefenen met mindfulness. In het dagelijks leven ben je vaak druk, handel je op de automatische piloot en ben je niet helemaal aanwezig in het hier en nu. Je bent druk met al je gedachten, plannen of herinneringen. Mindfulness gaat er om meer in het moment te leven en intenser te genieten. Omschakelen van ‘doen’ naar ‘zijn’ waardoor je meer afstand kunt nemen van je dagelijkse zorgen en beslommeringen. Hierdoor krijg je meer energie en kun je beter omgaan met stress. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mindfulness minstens zo effectief werkt als antidepressiva en bovendien bijdraagt aan de verbetering van de gezondheid. Je gaat positiever denken, kunt beter ontspannen en geniet meer van de kleine dingen in het leven. Er is minder ruimte voor negatieve gedachtes en minder gelegenheid om te piekeren.

Geniet

In het najaar en de winter doen mensen minder dingen waar ze blij van worden en energie van krijgen. Het advies is dan ook om je daarvan bewust te worden en in het najaar net zoveel leuke dingen te plannen als in de zomer. Maak eens een lijstje van de dingen waar je blij van wordt. Een strand- of boswandeling, koken en eten met vrienden, naar een museum of misschien wel lekker creatief bezig zijn. Neem vervolgens even de tijd om te visualiseren dat je deze dingen daadwerkelijk doet. Dit verhoogt de kans dat je dit ook echt gaat doen, plannen.

 

Heb jij nog een tip voor meer energie? Deel het!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee