Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Emotie-eten aanpakken doe je zo

Emotie-eten aanpakken doe je zo

Health
Emotie-eten aanpakken doe je zo

Ken je dat gevoel, dat je even niet helemaal lekker in je vel zit en ineens ontzettende zin krijgt in chocola, chips of ijs. Zonder erbij na te denken, eet je dan dat je eigenlijk wilt. Alles is op en je voelt jezelf ellendig, of schuldig. Voor veel vrouwen is dit herkenbaar, en ook geen probleem. Maar gebeurt het te vaak en te veel, gedachteloos eten? Dan is het wellicht iets dat je graag wilt veranderen. 

Emotie-eten aanpakken

Oftewel, emotie-eten aanpakken. Af van het eten, om gevoelens te verdoven of je gedachten ergens van af te leiden. Vaak doet men het omdat ze een gevoel van verdriet, angst of teleurstelling ervaren, of geen confrontatie willen met hun gevoel. Eten om bepaalde emoties te verdoven is een tijdelijke oplossing, en lastig om te veranderen.

Er zijn bepaalde oefeningen die je kunt doen. Zoals de ’3 minuten ademruimte’- oefening. Hierbij sta je stil bij gedachtes, gevoelens en gewaarwordingen. Door stil te staan, geef je dat wat zich aandient de ruimte en stap je niet vanzelfsprekend in je actie-reactie-patroon. Een oefening die je kunt uitvoeren wanneer je de neiging hebt te gaan overeten. Ook helpt het je gedurende de dag te aarden en in contact te blijven met jezelf. Deze oefening kun je zelfs 5 keer op een dag uitvoeren, als dat nodig is. Zet een herinnering in je telefoon als reminder, om het patroon te doorbreken.

De oefening

  • Hoe gaat het nu met je?
    Richt je aandacht op je innerlijke gewaarwording. Merk op welke gevoelens en lichamelijke sensaties je hebt.
  • Hoe is de ademhaling?
    Breng vervolgens je aandacht naar je ademhaling. Volg hoe je adem naar binnen en naar buiten stroomt door je neus of mond je longen in. Voel hoe je ademhaling je borstkas en je buik in beweging zet. Zeg eventueel langzaam in gedachten: ‘in… uit…’, of tel het aantal ademhalingen gedurende deze stap.
  • Hoe voelt je lichaam nu?
    Terwijl je je bewust blijft van je ademhaling, richt je je aandacht op plaatsen in je lichaam waar je tijdens de oefening een reactie voelt. Stel je open voor wat je ervaart: je gevoelens, gedachten en gewaarwordingen. Oordeel niet, observeer met een open, milde houding. Alles wat je ervaart, hoort op dit moment bij je en is goed.

Workshop

BBB healthclub-oprichtster en psycholoog Esther helpt om emotie-eten aan te pakken. ‘Door ruimte te maken voor je gevoelens, kan je ervaren dat je in staat bent om deze gevoelens ook te dragen. We gaan net als bij alle mindfulness-oefeningen, onszelf observeren met een milde, open en onderzoekende houding. Waarom eet je? Is het werkelijk omdat je honger hebt of omdat je je verveelt, niet lekker in je vel zit? Eet je vanwege sociale druk of misschien vaak op de automatische piloot? Alles wat zich aandient, mag er zijn.’ Ga voor meer informatie naar BBBhealthclub.nl.

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee