Je bent hier: Home > Health > Eibertje over vruchtensappen

Eibertje over vruchtensappen

Health
Eibertje over vruchtensappen

In mijn nieuwe boek worden verschillende smoothies uit de supermarkt onder de loep genomen. Wat vooral opvalt is dat er aan deze smoothies vaak nog extra suiker wordt toegevoegd. Suikers die je dus misloopt als je de smoothie zelf maakt. Een zelfgemaakte smoothie is gezond en verantwoord als je het met mate neemt en niet als extra drinkt. Neem jij al een volwaardig ontbijt dan hoef je daarnaast geen smoothie weg te drinken, hoeveel superfoods je er ook aan toevoegt.

Smoothies en vruchtensappen

Een smoothie bevat namelijk ook veel suiker en of deze nou natuurlijk zijn of niet, je wordt er net zo dik van. Zelfgemaakte sappen en smoothies zijn zeker gezond, maar je kunt ze niet onbeperkt drinken. Neem ze daarom in plaats van iets anders en het is daarmee een gezonde keuze. Het beste kun je kiezen voor onbewerkt fruit. Hierin vind je veel meer vitamines en je loopt veel onnodige toevoegingen mis. Daarnaast zorgen de vezels ervoor dat je erna minder snel naar een ongezonde snack grijpt.

Pakjes en sapjes

Veel ouders denken er goed aan te doen om hun kind appelsap mee naar school te geven, omdat dit een natuurlijk product is. De meeste appelsap zit boordevol suiker en bevat nog nauwelijks vitamines. Het is dus niet verstandig om dit elke dag mee te geven. Hetzelfde geld voor pakjes jus. Deze pakjes zijn qua suikers vaak net zo slecht als frisdrank. Kies dus bij voorkeur voor water en eet daarnaast stukken fruit. Zo krijg je alle vitamines binnen en bespaar je een hoop kilo’s. Een andere optie is om te kiezen voor drankjes die gezoet zijn met Stevia. Dit is een natuurlijk zoetmiddel dat steeds vaker gebruikt wordt en laag is in calorieën. Let alleen wel op voor het addertje onder het gras. Op sommige etiketten staat: ‘Gezoet met Stevia’. Dat betekent niet dat álle ongezonde suikers in de desbetreffende drank vervangen zijn door dit stofje. Dat is nogal misleidend wanneer je juist geraffineerde suikers of synthetische zoetstoffen probeert te mijden. Het probleem bij Stevia is dat het bitter wordt wanneer je er veel van nodig hebt. Daarom kiezen producenten daarnaast vaak voor een andere, (ongezonde) toevoeging.

Na het succesvolle eerste boek duikt Eibertje opnieuw de supermarkt in op zoek naar de betere supermarktproducten. Etiketten van nieuwe producten worden ontcijferd, onderzocht en vergeleken. Van ontbijtgranen tot smoothies en van popcorn tot kant- en klaarmaaltijden. Hoeveel suikerklontjes bevat jouw favoriete ijsje? Hoelang moet je hardlopen om een saucijzenbroodje te verbranden. Hoe weersta je de verleidingen in de supermarkt? Zijn superfoods echt zo gezond en hoe zit dat met groenten en fruit? Eibertje verduidelijkt en geeft alle informatie die nodig is om gezonde keuzes te

Shoppen is altijd een goed idee