Je bent hier: Home > Health > Eibertje over voeding en zwanger zijn

Eibertje over voeding en zwanger zijn

Health
Eibertje over voeding en zwanger zijn

Als je zwanger bent, dan kom je aan. Of je dit nu wilt of niet. Dit is ook nodig om een gezond kindje op de wereld zetten. Wees niet trots als je weinig aankomt. Je wilt een gezonde baby, dus ook genoeg kilo’s krijgen.

Gemiddeld kom je zo’n 12 kilo aan. Waar zitten de kilo’s nou? Je baby weegt ongeveer 3,5 kilo, de placenta zo’n 0,5 kilo en de baarmoeder 1 kilo. Je pompt zo’n 1,5 kilo extra bloed door je lichaam. Je borsten worden 0,5 kilo groter. Daarnaast houdt je lichaam zo’n 2 kilo vocht vast en krijgt het zo’n 3 kilo extra vet. Denk nou niet dat als je meer aankomt je verkeerd bezig bent. Het is een gemiddelde. De één komt meer aan dan de ander. Heb je het idee dat je wel heel veel aankomt in een korte tijd en dit meer is dan zou moeten, geef dit dan door aan je verloskundige.

De meeste kilo’s raak je na je zwangerschap gewoon weer kwijt. Vaak is het zo dat je voor de laatste kilo’s nog wel een beetje extra je best moet doen, maar na 9 maanden die extra kilo’s te hebben meegesjouwd stellen die kilo’s niet veel meer voor. Wel is het zo dat alle extra kilo’s die je nu bespaart je er straks niet af hoeft te trainen.

Je krijgt als je zwanger bent meer trek en daardoor ga je ook snel meer eten. Maar niemand wil natuurlijk de onnodige kilo’s aankomen. Maar als je je dik voelt, ga niet lijnen! Lijnen is echt niet goed voor de baby. Er komen bij het lijnen stoffen vrij die schadelijk zijn voor de baby. Wat dan wel? Ga sporten. Bewegen is goed voor je. Juist tijdens de zwangerschap en het helpt je ook bij de bevalling. Ga daarnaast niet snacken en snaaien. Je eet tijdens je zwangerschap niet voor twee. Je hebt slechts 300 tot 500 calorieën extra nodig op een dag. Met een grote koek zit je hier al aan. Probeer deze calorieën zoveel mogelijk uit gezonde voeding te halen. Eet veel fruit en groeten. Liever een extra boterham, dan een extra stuk taart, door dit nu toe bespaar jij straks veel ellendige uren in de sportschool.

Nog enkele tips:

  • Eet kleine maaltijden verdeelt over de dag.
  • Drink veel water minimaal 2 liter
  • Als je eet, neem hier dan rustig de tijd voor
  • Ga niet snaaien, maar neem een stuk fruit
  • Haal geen snacks in huis
  • Ga elke dag een stuk bewegen. Goede sporten zijn bijvoorbeeld lopen en zwemmen
  • Wees niet te kritisch naar jezelf. Je hebt de kilo’s nodig en vaak zie jij jezelf dik, maar vinden de mensen om je heen je prachtig!

Shoppen is altijd een goed idee