Je bent hier: Home > Health > Eibertje over snacks

Eibertje over snacks

Health
Eibertje over snacks

Veel mensen zijn gek op chips en snacks. Maar wat niet iedereen weet, is dat er een groot onderscheid in calorieën is tussen de verschillende varianten.

Chips zijn niet erg gezond, omdat ze gefrituurd worden. Tijdens dit proces ontstaan veel verzadigde vetzuren. Verzadigde vetzuren willen we zo laag mogelijk houden. Ze zorgen ervoor dat het slechte cholesterol in je lichaam stijgt en daardoor verhoog je de kans op hart- en vaatziekten. Eén op de vier Nederlanders overlijdt aan hart- en vaatziekten en dit zijn niet alleen maar ouderen. Kies dus niet alleen producten die laag zijn in calorieën, maar die ook laag zijn in verzadigd vet en hoog zijn in onverzadigd vet. Onverzadigd vet is het goede vet. Dit zorgt ervoor dat het goede cholesterol stijgt en het slechte cholesterol afgevoerd wordt en dat is goed voor je gezondheid. Producten met onverzadigd vet zijn bijvoorbeeld noten. Nu is het niet zo dat je onbeperkt noten kunt eten. Ze bevatten misschien het goede vet, maar het blijft vet. Het levert je evenveel calorieën en daardoor ook kilo’s op. Het blijft dus een snack. Er is geen eten waar je niet van aankomt, maar een goede keuze kan je wel helpen met het besparen van de kilo’s.

• Kies voor een snack laag in calorieën.
• Kies voor een snack hoog in onverzadigde vet en laag in verzadigde vet
• Kies voor een snack die is bereid in de oven in plaats van de frituur
• Vermijd suiker, zout en chocolaagjes op producten.
• Hoe meer toevoegingen er zijn gebruikt, hoe meer kilo’s het jou geeft.
• Wees realistisch over de porties die je eet. Eet je echt maar een handje chips of eet je de hele zak leeg? Koop in dat geval kleinere porties.

Shoppen is altijd een goed idee