Je bent hier: Home > Health > Eibertje over kant-en-klaar maaltijden

Eibertje over kant-en-klaar maaltijden

Health
Eibertje over kant-en-klaar maaltijden

De smaak van kant- en klaar maaltijden moet natuurlijk lang houdbaar zijn en daarom bevatten ze meer toevoegingen dan de producten die je zelf bereid in je keuken. Hierdoor vind je in deze producten vaak veel suiker, vet en vooral zout.

Kant-en-klaar maaltijden

Niet alleen de zware warme maaltijden bevatten deze voedingswaarde, maar ook de luchtige salades. Denk hierbij aan de toevoegingen van bacon en het gebruik van een vette dressing. Het beste kun je daarom gaan voor een soep, waarbij je eventueel zelf een luchtige salade maakt of aanvult met brood. De soepfabriek heeft over het algemeen prima soepen. Soep die je beter niet mee naar huis kan nemen is de gevulde Champignonsoep of de Chinese tomatensoep van het merk Struik. Deze bevatten onnodig veel suiker en zout.

Let op hoeveelheid zout

Let er bij de kant- en klaarmaaltijden vooral op dat er niet teveel zout is toegevoegd. De aanbeveling is niet meer dan 6 gram zout verspreid over de hele dag. Hier gaan we in Nederland ver overheen. Daarnaast zit er in kant- en klaarmaaltijden vaak een stuk minder groenten dan we binnen zouden moeten krijgen.

Nou heb je niet altijd de tijd of zin om een gezonde zelfbereide maaltijd te maken en dan kan een kant- en klaarmaaltijd de uitkomst zijn. Doe dit alleen niet te vaak. Met de volgende tips ben je niet alleen snel klaar, maar maak  je ook een betere keuze voor je gezondheid en je gewicht.

  • Hou het zout zo laag mogelijk.
  • Hoe minder toevoegingen, hoe beter
  • Hoe meer groenten, hoe beter
  • Kies voor een luchtige maaltijd, zoals een salade of een soep
  • Je kunt vaak meer water toevoegen bij het aanlengen van een soep dan ze aangeven en krijgt daardoor minder suiker, zout en vet binnen.
  • Check de werkelijke portie. Een portie soep is ongeveer 250 milliliter. Koop je een zak van 350 milliliter dan weet je: die eet ik in mijn eentje helemaal op.
  • De keuze voor groenten of tomatensoep is vaak veilig. Maar ga je voor tomaten crème, dan kies je voor meer vet.
  • Kijk door de verpakking van de salades heen. Zit er werkelijk zo veel groenten in als ze beweren of bestaat het voornamelijk uit vette kaas en spek?
  • De zoete dressing zou je thuis kunnen vervangen door olijfolie en azijn.

Er is genoeg keuze in de supermarkt wanneer je op zoek bent naar een snelle maaltijd, maar vergeet niet dat je zelf ook in een paar minuten iets lekkers en gezonds kunt bereiden. Een zelfbereide maaltijd kan je tijd kosten in de keuken, maar wel besparen in de sportschool.

 

 

Shoppen is altijd een goed idee