Je bent hier: Home > Health > Eibertje over feiten en fabels

Eibertje over feiten en fabels

Health
Eibertje over feiten en fabels

Feiten en fabels op een rij

Je mag na 14.00 geen fruit meer eten

FABEL: Na 14:00 geen fruit meer eten is gebaseerd op koolhydraatarme diëten. In fruit zit suiker en suikers zijn koolhydraten. Het is niet waar dat het tijdstip van eten invloed heeft op je gewicht. Daarnaast moet 40-70% van onze voeding bestaan uit koolhydraten. Ook halen we de aanbeveling van twee stuks fruit per dag bijna niet. Lekker eten dus.

Eet je elke dag 100 calorieën meer dan je nodig hebt dan kom je na een jaar 5 kilo aan

FEIT: 1 kilo lichaamsgewicht staat gelijk aan 7000 calorieën. Eet je elke dag 100 calorieën meer dan je nodig hebt dan kom je uiteindelijk 5 kilo aan. Tenzij je natuurlijk meer gaat bewegen en daardoor meer calorieën verbrand. 100 calorieën staan ongeveer gelijk aan een glas frisdrank.

Zitten er minder vitamines in diepvries groenten en fruit

FABEL: Diepvriesgroenten en -fruit kunnen soms zelfs nog iets meer vitamines bevatten dan verse groenten en fruit. Doordat het fruit snel naar het oogsten wordt verwerkt verliest het minder snel vitamines. Vers groenten en fruit kan vitamines verliezen doordat het langer in de schappen ligt. In een pot kan het wel iets minder vitamine bevatten, maar hierbij is het vooral belangrijk om te letten op het toegevoegde suiker (vaak op siroop).

Na avondeten niet meer eten, omdat je dan nog nauwelijks calorieën verbrand

FABEL: Je lichaam verbrand dag en nacht de energie, dus de calorieën die jij binnenkrijgt met eten. Ook na 20:00. Het is veel belangrijker hoeveel calorieën jij op een dag binnenkrijgt  en hoeveel je er verbrand. Dit moet in verhouding met elkaar staan. Krijg je meer binnen dan je verbrand, dan kom je aan. Krijg je minder binnen dan je verbrand, dan val je af. Na acht uur maakt dus niet uit voor je lijn, maar kan wel vervelend zijn om met een volle maag te gaan slapen, voor bijvoorbeeld maagzuur.

Kun je brood beter vermijden als je aan de lijn bent?

FABEL: Brood, net zoals aardappel en rijst bevatten koolhydraten. Van alle calorieën die jij op een dag binnen moet krijgen moet zo’n 40-70% uit koolhydraten bestaan. Koolhydraten leveren net als vet en eiwitten de calorieën. Met koolhydraatarme diëten kun je inderdaad snel afvallen, maar je krijgt op die manier wel veel te weinig belangrijke stoffen binnen, zoals jodium. Daarnaast komen de kilo’s als je stopt met het dieet er vaak snel weer bij. De vezels in brood zorgen ook voor een vol gevoel, waardoor je minder snel weer toehapt naar de vette en meer calorierijke snack. Het levert je daarnaast het belangrijke jodium, wat moeilijk op andere manieren binnen is te krijgen. Wil je afvallen? Let dan vooral op de suikerrijke en vetrijke snacks die verder geen belangrijke voedingstoffen bevatten.

Vis en spinazie kun je gerust samen eten

FEIT: Hoewel deze waarschuwing jarenlang werd gegeven is dit niet correct. Er zouden giftige stoffen vrij komen in het lichaam door de combinatie van de bladgroenten, zoals spinazie en vis. Het onderzoek waar dit op gebaseerd was blijkt niet correct en daardoor geldt dit advies niet meer.

Door mijn zware botten ben ik te dik

FABEL: Zware botten kunnen inderdaad zorgen voor iets meer gewicht,maar dit is niet meer dan twee kilo. Je gewicht komt dus door andere delen in je lijf. Bij sommige mensen komt dit door vocht, maar vaak zijn het spieren of vet.

Ik eet liever geen volkorenbrood meer, wat spelt is veel beter.

FABEL: Volkorenbrood betekent dat de hele granen zijn gebruikt en dit brood bevat dan ook de meeste vezels. Vaak is dit tarwebrood. Tarwe en spelt komen uit dezelfde familie. Ze bevatten beidde koolhydraten, vezels, eiwitten, mineralen en vitamines. Speltbrood is niet lichter verteerbaar. Ook bevatten tarwe en spelt allebei gluten. Slechts 1 a 2 procent van de mensen kan hier niet tegen. Kun je niet tegen gluten, dan kun je dus ook niet tegen speltbrood.  Er is weinig verschil tussen speltbrood en tarwebrood in voedingsstoffen. Niet al het brood mag volkorenbrood heten, hier zijn strenge regels voor. Bij speltbrood is dit anders. Er zijn geen regels voor. Een brood mag dus speltbrood heten, als er slechts een klein deel spelt in zit en er kunnen ook nog steeds andere granen naast gebruikt zijn.

Vruchtensap is beter dan een frisdrank

FABEL: In een glas vruchtensap zit ongeveer net zoveel suiker en calorieën als in een frisdrank. Sommige bevatten zelfs meer suikers. Nu zijn dit misschien natuurlijke suikers, maar dit maakt voor je gewicht helemaal niks uit. Het is niet verstandig om teveel vruchtensap te drinken, maar vooral vers fruit te kiezen.

Het is beter om geen limonade maar diksap te drinken.

FABEL: Laat je kind niet wennen aan de zoete drankjes. Vaak vinden moeders het zielig als ze hun kind alleen maar water geven, maar dit is nergens voor nodig. Diksap klinkt misschien gezonder, maar bevat net zoveel suiker als andere aanmaaklimonades. Het is slecht voor het gewicht en voor de tanden. Hoe minder je de kinderen laat wennen aan zoetigheid, hoe minder behoefte ze er op latere leeftijd naar hebben.

Sporten is net zo goed als je dagelijkse beweging

FEIT: Bewegen is bewegen en is altijd goed. Het is vooral belangrijk dat je niet de hele dag stil zit. Als jij de hele dag voor je werk in beweging bent, dan ben je niet slechter bezig dan iemand die de hele dag stil zit en ’s avonds een uurtje naar de sportschool gaat. Zorg er dus voor dat je op zoveel mogelijk momenten op een dag in beweging bent.

 

Shoppen is altijd een goed idee