Je bent hier: Home > Health > Eibertje over cola light en andere frisdranken

Eibertje over cola light en andere frisdranken

Health
Eibertje over cola light en andere frisdranken

Als je wil afvallen zijn light producten beter. Frisdrank zonder suiker bevat simpelweg minder calorieën dan frisdrank met suiker. Toch zijn er mensen die nare associaties hebben met synthetische zoetstoffen. Ik kan me dat goed voorstellen. Je hoeft dit trefwoord maar op google in te toetsen en je leest afschuwelijke (spook)verhalen. Toch moet ik wel zeggen dat geen stofje beter onderzocht is dan aspartaam. Uit onderzoek is nooit gebleken dat deze zoetstof, in de mate waarin wij hem gebruiken, schadelijk is voor onze gezondheid. Suiker daarentegen is dat wel. Wanneer je cola drinkt sta je dus voor een keuze. Soms hoor ik mensen zeggen: ‘Ik ga liever voor puur’. Daarmee kies je voor zeven suikerklontjes per glas.

Uit onderzoek is wel gebleven dat kinderen gemakkelijk wennen aan een zoete smaak wanneer ze light frisdrank drinken. En cola light smaakt soms nóg zoeter dan gewone cola. Hierdoor gaan ze andere producten zoals simpele kaakjes of yoghurt snel flauw vinden en kiezen ze vaker voor ongezonde suikerbommen. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen, geldt daarom: probeer te wennen aan het drinken van thee en water. In het begin is dat misschien een beetje saai, maar je zal zien dat je de zoete smaak na een tijdje niet meer mist. En heb je toch zin in frisdrank? Kies dan bijvoorbeeld voor Bar-le-Duc Natuurlijk mineraalwater. Deze komt in verschillende smaken en bevat weinig calorieën. Ook Holy Soda is een prima keuze. Veel mensen denken dat Spa Citron ook een gezonde optie is, maar vergis je niet. Een glas bevat maar liefst 6 suikerklontjes.

Wil je geen zoetstoffen drinken, maar wil je wel een drankje met minder suiker? Let dan op de hoeveelheid suiker bij de voedingswaarde. Wordt deze niet genoemd, kijk dan bij de ingrediënten en let op de volgende benamingen:

Basterdsuiker, Bietsuiker, Dextrose, Druivensuiker, Fructose(stroop), Fruitsuiker, Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandijsuiker, Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), poedersuiker, Rietsuiker, Sacharose, Sucrose, Suiker, Vanillesuiker

Na het succesvolle eerste boek duikt Eibertje opnieuw de supermarkt in op zoek naar de betere supermarktproducten. Etiketten van nieuwe producten worden ontcijferd, onderzocht en vergeleken. Van ontbijtgranen tot smoothies en van popcorn tot kant- en klaarmaaltijden. Hoeveel suikerklontjes bevat jouw favoriete ijsje? Hoelang moet je hardlopen om een saucijzenbroodje te verbranden. Hoe weersta je de verleidingen in de supermarkt? Zijn superfoods echt zo gezond en hoe zit dat met groenten en fruit? Eibertje verduidelijkt en geeft alle informatie die nodig is om gezonde keuzes te maken.

Shoppen is altijd een goed idee