Je bent hier: Home > Health > Eibertje over alcohol

Eibertje over alcohol

Health
Eibertje over alcohol

Nu ik zwanger ben mis ik natuurlijk ook wel eens een biertje of wijntje, maar gelukkig zijn hiervoor alcoholvrije drankjes op de markt. Het voordeel van de alcoholvrije drankjes is dat deze veel minder calorieën bevatten dan het ‘echte’ alcoholdrankje. Zo bevat een biertje net zoveel calorieën als een vruchtensap, maar een alcoholvrij drankje kan je al de helft schelen.  Alcohol levert veel calorieën, maar liefst 7 calorieën per gram, koolhydraten (suikers) leveren een stuk minder, namelijk  4 calorieën per gram. Dus wil je wel het idee van een alcoholisch drankje hebben, maar wil je minder calorieën binnen krijgen dan kan dit een oplossing zijn.

Kan je dan nooit meer een drankje drinken als je wilt afvallen? Natuurlijk wel. Als ik ergens op tegen ben met afvallen is het dingen verbieden. Iets wat met alcohol al vrij snel gebeurt bij het afvallen. Verbieden werkt averrechts en dat is niet de oplossingen voor een gezondere leefstijl. Nu is het natuurlijk niet zo dat je elke avond laveloos los kunt gaan met alcohol, want het blijft los van het afvallen niet goed voor je gezondheid. Alleen alles met mate en het ene drankje bevat meer alcohol, suikers en calorieën dan het andere.

Van Laag naar hoog (gemiddeld aantal calorieën per portie):

– Alcholvrij bier                                                 45
– Rose                                                                    85
– Droge witte wijn                                           90
– Whiskey                                                            90
– Wodka                                                               90
– Wodka – spa rood/light frisdrank        90
– Bier                                                                     110
– Rode wijn                                                        110
– Zoete witte wijn                                           120
– Wodka – energiedrank                            250

Hier nog enkele tips waar je op kunt letten bij het kiezen van een alcoholisch drankje.

  • Romige drankjes, zoals Baileys bevatten veel calorieën. Niet alleen door het vele toegevoegde suiker, maar ook door het vet uit room.
  • Zoete drankjes bevatten extra suikers, denk aan zoete wijn. De droge wijnen bevatten vaak minder suiker en dat scheelt calorieën.
  • Snacks op tafel zijn lekker bij een drankje of na een avond stappen nog een shoarmabroodje halen. Van alcohol krijg je trek, maar probeer deze toch te laten staan en bespaar zo veel suiker, vet en calorieën.
  • Wissel de alcohol af met water. Niet alleen goed voor je lijn, maar ook voor de kater.
  • Ga niet binge drinken (veel achter elkaar). Drink dan liever een speciaal biertje waar je iets langer mee doet. Gezond voor je lichaam en beter voor de kilo’s.
  • Neem je een mixdrankje? Doe dit dan met een light frisdrank. Zo loop je veel suiker mis.

Na het succesvolle eerste boek duikt Eibertje opnieuw de supermarkt in op zoek naar de betere supermarktproducten. Etiketten van nieuwe producten worden ontcijferd, onderzocht en vergeleken. Van ontbijtgranen tot smoothies en van popcorn tot kant- en klaarmaaltijden. Hoeveel suikerklontjes bevat jouw favoriete ijsje? Hoelang moet je hardlopen om een saucijzenbroodje te verbranden. Hoe weersta je de verleidingen in de supermarkt? Zijn superfoods echt zo gezond en hoe zit dat met groenten en fruit? Eibertje verduidelijkt en geeft alle informatie die nodig is om gezonde keuzes te maken.

Shoppen is altijd een goed idee