Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Eibertjes tip: mayonaise

Eibertjes tip: mayonaise

Health
Eibertjes tip: mayonaise

We gooien het over de patat, de aardappels, de snacks en tegenwoordig zie je de potten ook al bij groentemaaltijden op tafel komen. Mayonaise. Eibertje legt je uit voor welke mayonaise je het beste kunt gaan als je op de vetten en calorieën let. 

Mayonaise

Het is vet, maar gelukkig zit hier behoorlijk veel verschil tussen en zijn er betere varianten. Waar kun je nou het beste op letten als je er niet teveel van aan wilt komen?

Mayonaise is een beschermde naam. Niet elke producent mag dus zomaar zijn saus mayonaise noemen. Om mayonaise te mogen heten moet het maar liefst uit minimaal 70% vet bestaan en 5% eigeel.

Dit kan jou helpen bij het maken van een gezondere keuze. Als je geen zin hebt om alle voedingswaarde met elkaar te vergelijken, kijk dan naar de naam. Frietsaus die niet de naam mayonaise mag dragen bevat vaak veel minder vet dan de ‘echte’ mayonaise. Mayo, fritessaus, yogolijn, friteslijn zijn allemaal sauzen die een stuk minder vet bevatten dan de echte mayonaise.

Zo bevat de Calvé mayonaise olijf per eetlepel 11 gram vet en 100 calorieën, maar de Calvé mayo, dus die met de nepnaam, minder dan 0,5 g vet en slechts 10 calorieën per eetlepel.

Gebruik je veel mayonaise, dan kan je enorm veel vet besparen door te kiezen voor een ‘nep’ mayonaise.

 

Shoppen is altijd een goed idee