Je bent hier: Home > Health > Eibertje geeft tips op het eetdagboek van lezeres Sandra

Eibertje geeft tips op het eetdagboek van lezeres Sandra

Health
Eibertje geeft tips op het eetdagboek van lezeres Sandra

Tijdens de Flair Fit & Gezond behandelen we elke week een eetdagboek van een lezeres. Voedingsdeskundige Eibertje van Halteren geeft tips op het eetdagboek en laat zien waar er gezondere keuzes gemaakt kunnen worden. 

Eetdagboek Sandra

Dinsdag hutpsot met gehaktbal
Woensdag is het hier patatdag
Donderdag goulash
Vrijdag patat met kip ketjap en wrap met groente
Zaterdag uit eten chinees
Deze week heb ik wat meer gesnoept, omdat ik vanaf maandag ga beginnen
Dus chips, ijsje van der linden stokbroodje kruidenboter
Ontbijt vind ik moeilijk maar doe ik wel ook vanwege de medicijnen altijd brood of crackers.
Tussen de middag ook brood maar dan wil ik vaak croissant of pistolet.

Voedingstips van Eibertje

Allereerst valt het me op dat van de vijf maaltijden er twee uit patat bestaan. Natuurlijk kun je af en toe gerust eens iets bij de snackbar halen, maar voor je gezondheid is het beter als je niet één keer in de week een vaste patatdag inlast. Maak er geen gewoonte van.

Op vrijdag eet je een wrap met groenten, kip-ketjap en patat. Is de patat hier echt nodig?

Je kunt de patat en de kip-ketjap ook weglaten en er een wrap kip-groenten van maken. Is het niet genoeg? Neem er dan een kop soep bij. Op die manier bespaar je veel suikers en vetten en daardoor ook kilo’s.

Chinees lijkt misschien een gezonde afhaalmaaltijd, maar het is erg vet. Gezonde afhaalmaaltijden zijn schaars. Ga liever voor een zelfgemaakte maaltijd. Het internet staat vol gezonde en makkelijk te bereiden maaltjden. Kies aan het begin van de week alvast wat makkelijke recepten uit en zorg dat je de spullen in huis haalt. Heb je dan een inspiratieloze dag of geen zin om te koken? Pak het makkelijke recept erbij en je hebt binnen een kwartier een gezonde maaltijd op tafel staan. Dit kan je veel kilo’s schelen.

Ik zie weinig groenten bij de maaltijden, maar wel veel koolhydraten en vet. Kies minder voor de vette hap en zorg dat groente het hoofdbestanddeel van je maaltijd wordt.

Kies voor volkorenbrood en laat de pistoletjes en croissaintjes staan. Deze leveren je weinig vezels en wel veel calorieën. Het vult niet voldoende, waardoor je ’s middags sneller grijpt naar een snack. Neem je een ijsje, kies dan een waterijsje. Kies je een keer voor chips, neem dan een klein bakje en eet niet de hele zak leeg op schoot.

Het is goed dat je ontbijt, blijf dit doen. Vind je brood of crackers te zwaar? Kies dan bijvoorbeeld voor yoghurt met fruit.

In dit eetdagboek staan geen hoeveelheden. Porties zijn erg belangrijk als je wilt afvallen. Bedenk goed hoe groot de porties zijn die je eet en of deze niet te groot zijn voor je werkelijke behoefte.

Ook mis ik de toevoegingen, zoals wat voor saus neem je bij de patat? Gebruik je jus bij de hutspot? Smeer je boter op je brood? Dit zijn belangrijke vragen, want deze toevoegingen kunnen gezond of ongezond zijn en daardoor ook slecht voor je gezondheid en een invloed hebben op je gewicht.

Ik zie ook niet terugkomen wat en hoeveel je drinkt. Het maakt voor de kilo’s nogal uit of je grijpt naar een cola of dat je altijd water drinkt. Door te kiezen voor water kun je gemakkelijk kilo’s verliezen. Het zorgt tevens voor een vol gevoel, waardoor je minder snel snackt.

Aan deze maaltijdkeuzes kan nog veel aangepast worden, maar dit is positief! Het betekent ook dat er nog veel kilo’s te verliezen zijn, simpelweg door anders te kiezen.

Jouw eetdagboek onder de loep?

Zou jij ook graag voedingsadvies willen van Eibertje willen krijgen op jouw eetdagboek? Mail jouw eetdagboek naar info@flairathome.nl en wie weet zie jij jouw eetdagboek met tips van Eibertje terug op Flairathome.nl!

Shoppen is altijd een goed idee