Je bent hier: Home > Health > Eibertje geeft tips op het eetdagboek van lezeres Joyce

Eibertje geeft tips op het eetdagboek van lezeres Joyce

Health
Eibertje geeft tips op het eetdagboek van lezeres Joyce

Tijdens de Flair Fit & Gezond behandelen we elke week een eetdagboek van een lezeres. Voedingsdeskundige Eibertje van Halteren geeft tips op het eetdagboek en laat zien waar er gezondere keuzes gemaakt kunnen worden. 

Eetdagboek Joyce

Ik ben op zoek naar de gouden tip(s) maar zie door de bomen het bos niet meer…

Sinds dit jaar sport ik 2 a 3 keer in de week, maar ik al maar niet af. Dus zal ik het in mijn voeding moeten zoeken. Mijn ontbijt bestaat meestal uit griekse yoghurt 0%vey (4eetlepels), honing en een handje crunchy muesli. Tussendoor meestal een banaan of een mueslireep. Lunch 2 bruine boterhammen met halvarine rookvlees, kipfilet, of kaas Avondeten Maandag gebakken twee broodjes met gebakken eii Dinsdag 1,5 gekookte aardappelen broccoli halve snitzel Woensdag tomatensoep, friet met zalm , salade(etentje met het werk Donderdag gebakken aardappelen, champignon s, paprika en ui met gehaktschijf, vlaflip Vrijdag oosterse kipwrap met groente en salade Zaterdag lasagne met salade. Ik drink ongeveer 0,5 /1 liter water per dag + 4koppen groene thee.  Tussendoor wil ik nog wel eens handje drop nemen. En 2 /3 keer in de week s avonds een schaaltje chips. Maanden heb ik de snoep en chips laten staan en viel niet af, daarna is het er langzaam weer ingeslopen…pppff ik weet het niet meer..

Tips van Eibertje

Wat goed dat je zoveel sport in de week, maar jammer dat het nog niet voldoende helpt bij het afvallen. Probeer ook de activiteiten in het dagelijks leven zoveel mogelijk sportief op te pakken. Neem de trap in plaats van de lift en de fiets en pak het openbaar vervoer in plaats van de auto. Op die manier leg je de nadruk niet zo zeer op het moeten sporten en afvallen, maar pas je je dagelijkse routine aan, wat belangrijk is voor blijvend gewichtsverlies.

Als ik zo naar je voeding kijk zie ik geen hele opvallende producten die ervoor zorgen dat je niet afvalt. Het is lastig inschatten hoeveel je op deze manier binnenkrijgt, aangezien ik niet alle hoeveelheden weet. Daarnaast weet ik niet wat je lengte en gewicht en je doel is en welke tijd je daarvoor voor ogen hebt. Als ik het zo lees dan loop je vast in je voedingspatroon en je leefwijze. Afvallen en op gewicht blijven kan een langdurig proces zijn. Je veranderd niet over nacht en dit kost enorme doorzettingsvermogen. Ook jij kan dit. Mijn advies voor jou is wel om met een dietist om de tafel te gaan. Dit wordt vaak vergoed door je verzekering. Zij kan dieper ingaan op je voedingspatroon en je leefwijze. Zo kan er een haalbaar plan gemaakt worden. De beknopte informatie die je nu weergeeft is niet voldoende voor een goed advies. Wel kan ik je de volgende handvatten meegeven:

  • Honing is misschien natuurlijk, maar het bevat net als suiker veel calorieën.
  • Cruesli’s en Chrunchy muesli’s bevatten vaak nog extra toegevoegde suikers. Kies voor granen zonder extra toevoegingen.
  • Fruit is goed, maar bananen bevatten veel koolhydraten. Varieer in kleur. Op die manier krijg je verschillende vitamines binnen.
  • Kijk goed welke mueslirepen je kiest. Veel varianten bevatten extra suiker, honing of chocolade en dan is het geen gezonde keuze meer.
  • Ik zie niet wat voor sauzen je gebruikt bij de patat en over de salades. Let op dat je niet teveel gebruikt en dat je kiest voor een minder vette variant.
  • Neem niet te vaak een toetje en kies voor vet en suikerarme variant.
  • Het is goed dat je zoveel water en thee drinkt (zonder suiker?!). Frisdranken zijn echte dikmakers en kun je beter laten staan.
  • Hoewel je het gevoel hebt dat snoep en chips niet uitmaakt voor je gewicht is dit wel het geval. Het is ongezond en je kunt het beter laten staan.
  • Eet veel groenten. Salades zijn goed, maar pas op met de dressing en eventuele toevoegingen, zoals kazen en spek. Zo maak je van een gezonde maaltijd een ongezonde snack.
  • Ik weet niet hoe groot de porties zijn die je neemt, maar dit is heel belangrijk bij afvallen. Ook de keuzes zijn hierbij belangrijk. Liever extra groenten, en het bakje chips laten staan.

 

Jouw eetdagboek onder de loep?

Zou jij ook graag voedingsadvies willen van Eibertje willen krijgen op jouw eetdagboek? Mail jouw eetdagboek naar info@flairathome.nl en wie weet zie jij jouw eetdagboek met tips van Eibertje terug op Flairathome.nl!

Shoppen is altijd een goed idee