Je bent hier: Home > Health > Een keer per week kroket en patat; kan dat?

Een keer per week kroket en patat; kan dat?

Health
Een keer per week kroket en patat; kan dat?

Angelique, 33: Een keer per week, op zaterdag halen we kroketten en frikandellen met patat voor ons gezin.

Verder eten we gewoon gezond (volgens mij). Is het nou echt zo slecht om eens in de week dit te eten? Het zijn ook van die leuke momenten voor de kinderen. Dat telt ook mee lijkt mij…

Coach Anja

Ik zeg je eerlijk – als ik ergens ambassadeur van zou willen zijn, dan zou dat van de campagne Verantwoord Frituren zijn. Ik ben namelijk dol op een patatje. En nee, dat eet ik niet elke week, maar zo af en toe kan ik hier toch zo van genieten. Ik zal je vertellen waarom.

Coaching
Frituren is echt niet voor elke dag. Ik heb het daarom ook expliciet niet over die ‘vette happen’ die her en der nog steeds te verkrijgen zijn en die sommige mensen helaas nog steeds in hun keuken produceren. Kleffe snacks die uit niet ververste olie komen, op de verkeerde temperatuur gebakken zijn en die druipen van het vet, of waar het vet in bonkjes zelfs op blijft ‘staan’ als ze afkoelen.

Frituren of ‘frituur halen’ kan best een keertje. Combineer het met een groene salade of wat gekookte peentjes. Simpel en smaakvol. Met een stuk fruit als toetje past de maaltijd toch nog redelijk in de Schijf van Vijf. Frituur je zelf, let dan op de tips (zie hieronder).

En dan nog even over dat ‘Verantwoord Frituren’. Dit initiatief zet ook cafetaria’s, fastfoodrestaurants en andere horecaondernemers ertoe om vloeibaar frituurvet te gebruiken en zich te houden aan bepaalde spelregels, waaronder ook een aantal van de hierboven genoemde. In elk eetcafé en bij elke patatzaak die aan deze voorwaarden voldoet, kun je het ‘verantwoord frituren’ logo vinden: een groen logo met – hoe kan het ook anders – een flinke zak patat erop. Google maar eens even.

TipsFrituur altijd in vloeibaar frituurvet of olie. Er is speciale frituurolie verkrijgbaar, bestaande uit verschillende oliën, maar ook sojaolie of zonnebloemolie werken prima.

Verder zijn er tegenwoordig vloeibare, plantaardige frituurvetten te krijgen, die zeer geschikt zijn om te frituren. Ze zijn vloeibaar bij kamertemperatuur en kunnen direct gebruikt worden.

Gebruik liever geen vast frituurvet (de ‘blokken’) die (deels) gemaakt worden van dierlijk vet en die meer verzadigde (verkeerde) vetten bevatten dan de vloeibare varianten.

Om smakelijke en verantwoorde frietjes op tafel te zetten, verwarm je het vet niet warmer dan 175*C.

Frituur porties van maximaal 200 gram per 2 liter frituurvet, zodat de temperatuur tijdens het bakken niet te snel daalt. Dit zorgt er namelijk voor dat de producten meer vet opnemen.

Bak je een tweede portie? Wacht dan tot het frituurvet weer de 175*C heeft bereikt.

Verwarm nooit langer dan nodig is en schep overtollige kruimels na het frituren uit de pan.

Met vloeibaar frituurvet kun je tot zeven keer frituren, ververs daarna direct.

Vul de friteuse nooit bij met nieuw vet, maar vervang de gehele inhoud en zorg dan voor een schone frituurpan. Je kunt deze het beste schoonmaken met een sodasopje of een schoonmaakmiddel voor ovens. Veel succes en eetplezier!

Shoppen is altijd een goed idee