Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Good to know: rond dít tijdstip is het drinken van frisdrank extra slecht voor je

Good to know: rond dít tijdstip is het drinken van frisdrank extra slecht voor je

Good to know: rond dít tijdstip is het drinken van frisdrank extra slecht voor je

We weten allemaal dat frisdrank niet de gezondste optie is wanneer je dorst heb. Maar wist je dat frisdrank rond bepaalde tijdstippen zelfs schadelijk kan zijn?

Allerslechtste moment

Vind jij het lekker om voor je avond-workout nog een glaasje cola te drinken? Voortaan laat je dat wel uit je hoofd. Sportdiëtiste Leslie Bonci, bekend van Kansas Chiefs, legt aan FlavorFlav uit dat voor het sporten een koolzuurhoudend frisdrankje drinken, het allerslechtste moment van de dag is. “Als je dat doet, bereik je precies het tegenovergestelde dat vloeistof bij het sporten zou moeten doen, namelijk hydrateren. Je droogt als het ware uit, omdat koolzuurhoudende vloeistof er langer over doet om door het spijsverteringssysteem te raken en die hardwerkende spieren efficiënt van hydratatie te voorzien.” Dus: als je prik drinkt voor het sporten, droog je je lijf uit in plaats van dat je het z’n welverdiende vocht geeft.

Lees ook
Eeuwig zin in (ongezonde) snacks? Met deze diëtisten-tip weersta je de verleiding

Colaatje voor het ontbijt

Aha. Maar als je niet zo sportief bent, of misschien zelfs wel allergisch bent voor sporten, maakt het dan niet uit? Ook dat blijkt niet waar te zijn. Als je voor je ontbijt al frisdrank neemt, gebeurt eigenlijk hetzelfde als wanneer je het voor het sporten drinkt. Je lijf kan ’s ochtends wel wat hydratatie gebruiken na een nacht slapen, en als je het koolzuurhoudende drank geeft, gebeurt dat dus niet. Ik snap sowieso niet helemaal waarom iemand een pre breakfast frisdrankje zou drinken, behalve als je kneiterbrak bent, maar hé, ook dat is eigen keuze. Naast het hydratiegebeuren, blijkt ’s ochtends frisdrank ook slecht omdat het koolzuur je een vol gevoel kan geven en je daardoor eten vermijdt. Terwijl we inmiddels allemaal wel weten: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Dus: geniet jij iedere dag van een glaasje frisdrank? Doe dat dan niet voor het sporten of voor het ontbijt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: GettyImages