Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Door deze 6 dingen maak je je menstruatie onbewust pijnlijker

Door deze 6 dingen maak je je menstruatie onbewust pijnlijker

Door deze 6 dingen maak je je menstruatie onbewust pijnlijker

Je wilt niets liever dan in je bed blijven liggen, eindeloos series kijken en een heel pak koekjes leeg eten: ja, het is weer die tijd van de maand. Er zijn genoeg tips & tricks die helpen bij het verminderen van kramp of humeurigheid. Maar wist je dat je soms ook dingen doet die je menstruatieklachten juist erger maken?

1. Je bent je pil (meer dan eens) vergeten

Door je pil te vergeten, verstoor je je hormonale cyclus. Je bent dan niet alleen minder goed beschermd tegen zwangerschap, maar ook menstruatiekwaaltjes treden vaker op. Dat betekent dus meer buikpijn, stemmingswisselingen, hoofdpijn… Voor vergeetachtigen: zet elke dag een alarm op je telefoon.

2. Stop met stressen

De combinatie stress en je menstruatie: kan het nog erger? Bij stress komt het hormoon cortisol vrij, dat het ritme van je menstruatie kan verstoren. Dat zorgt ervoor dat je onregelmatig ongesteld wordt.

3. Een onregelmatig slaapritme

Als je een onregelmatig slaapritme hebt, kan dat leiden tot een onregelmatige menstruatie. Dat blijkt uit onderzoek van Health Care Women International. Probeer daarom bijvoorbeeld koffie, frisdranken en alcohol (en stress!) te vermijden net voordat je naar bed gaat, zodat je beter slaapt.

Lees ook
Het trucje tegen menstruatiepijn

4. (Te veel) koffie en alcohol

Sorry, coffee lovers. Koffie heeft meer nadelen dan voordelen: het kan angst, spanning, slapeloosheid (zie nr. 3) en prikkelbaarheid veroorzaken. Dat kun je echt wel missen tijdens je menstruatie. Ook alcohol kan ervoor zorgen dat je menstruatiekrampen langer duren. Alcohol-free mojito, anyone?

5. Te veel en te intensief sporten

Te veel inspanning als je ongesteld bent, kan zorgen voor lichamelijke stress, wat kan leiden tot een hormonale disbalans, die op zijn beurt weer zorgt voor een onregelmatige menstruatie.

6. Ongezond eten

Net voor en tijdens je menstruatie zijn je cravings naar ongezond voedsel groter . Maar ongezond eten kan menstruatieklachten juist verergeren. Te veel suiker zorgt bijvoorbeeld voor stemmingswisselingen en te veel zout zorgt voor een opgeblazen gevoel.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: GettyImages