Je bent hier: Home > Health > Dit zijn de voor- en nadelen van zuivelvrije melk

Dit zijn de voor- en nadelen van zuivelvrije melk

Health
Dit zijn de voor- en nadelen van zuivelvrije melk

Er wordt steeds meer gepraat over de gezondheidsvoordelen van zuivelvrije melk. De schappen in de supermarkt vullen zich met amandelmelk, sojamelk, havermelk en meer van dit soort plantaardige melkdranken. Maar is het drinken van deze varianten op koemelk nou eigenlijk wel zo gezond? Flair zet de voor- en nadelen voor je op een rij!

Lees ook: Wait, what?! Sojamelk verdwijnt uit de supermarkten

Amandelmelk
Deze variant bevat veel van dezelfde voedingsstoffen als koemelk, zoals vitamine E. Daarnaast is het laag in calorieën en ook laag in vet. De nadelen van amandelmelk is dat er heel weinig proteïne in zit. Daarnaast bevat de gezoete variant – die vaak misleidend de ‘originele variant’ wordt genoemd – ontzettend veel suiker. Ook kan het schiften in warme dranken en schuimt het stukken minder goed dan koemelk.

Cashewnotenmelk
Iets minder gebruikelijk is melk van cashewnoten, maar het bestaat toch echt. De textuur is bijna hetzelfde als koemelk, en deze notenmelk bevat vaak veel (toegevoegde) vitamine D, B12, A en calcium. Dat cashewnotenmelk nog niet erg bekend is, is te merken aan het prijskaartje. Je betaalt al gauw ruim drie euro voor een pak. Daarnaast zitten er veel calorieën in cashewnotenmelk; per kopje drink je gemiddeld 250 calorieën op.

Rijstmelk
Melk van rijst is een grote bron van vitamine B en magnesium. Het drankje geeft je veel energie, aangezien het veel koolhydraten bevat. Het drinken van rijstmelk kan helaas wel zorgen voor een flinke piek in je bloedsuikerspiegel, aangezien het van nature veel suikers bevat. Deze variant op koemelk is dan ook niet aan te raden voor mensen met suikerziekte.

Kokosmelk
Kokosmelk wordt gemaakt van het vlees uit een kokosnoot, en zit boordevol gezonde vetten, vitamines, ijzer en vezels. Ondanks dat er veel calorieën in zitten, wordt er gezegd dat kokosmelk kan bijdragen aan een goede stofwisseling en zou het de vetverbranding stimuleren. Een nadeel van deze melk is dat het door de dikkige textuur minder geschikt voor schenken is. Koken kan juist wel weer goed meer kokosmelk.

Hennepmelk
Deze melk bevat heel veel Omega-3, wat goed is voor een gezond hart en gezonde hersenen. Daarnaast is hennepmelk een grote bron van ijzer. Een nadeel is dat ook deze melk veel minder proteïne bevat dan koemelk.

Sojamelk
Dit is misschien wel de meest gebruikte en meest bekende melkvervanger. Sojamelk bevat veel proteïne en zelfs minder suiker dan koemelk. Ook schuimt deze variant op koemelk erg goed, wat het perfect maakt voor homemade cappuccino’s.  Een groot nadeel van sojamelk is dat deze ongefermenteerde soja je hormonen flink in de war zou kunnen schoppen. Dit komt door de aanwezige fyto-oestrogenen in soja, die de effecten van het vrouwelijke hormoon oestrogeen kunnen imiteren. En dat zou je vruchtbaarheid niet ten goede komen. Het bevat ook veel fytinezuur, wat de opname van essentiële mineralen zoals calcium, magnesium, koper, ijzer en zink in het spijsverteringsstelsel kan blokkeren. Iedere dag sojamelk drinken wordt dan ook vanuit steeds meer hoeken afgeraden.

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: Good House Keeping, Jesse van der Velde. Beeld: Shutterstock

Shoppen is altijd een goed idee