Je bent hier: Home > Health > Dít wil je doen als je na een dutje vermoeid wakker wordt

Dít wil je doen als je na een dutje vermoeid wakker wordt

Health
Dít wil je doen als je na een dutje vermoeid wakker wordt

Yay, het is weekend! En dat staat voor vele van ons vaak gelijk aan uitslapen, bijslapen, tot rust komen, you name it. Na alwéér een drukke week vol werk, kids en wellicht een wijntje of twee te veel tijdens de vrijmibo zijn zaterdag en zondag dé dagen waarop er alle ruimte is voor de magische truc om slaaptekort tegen te gaan: dutjes doen. Maar word jij ook altijd zo vermoeid wakker na een dutje? Met deze tips voorkom je de post-dutje-dip.

Het doen van het perfecte dutje heeft alles te maken met preventiemaatregelen. Zomaar op de bank in slaap vallen tijdens het bingewatchen van je favoriete Netflix-serie is er niet meer bij. Nee, het perfecte dutje verlangt de nodige voorbereiding. Te beginnen met het instellen van je dutjes-duur. Zo is al vaker uit onderzoek gebleken dat 20 minuten slapen de perfecte duur van je dutje is. Slaap je langer dan 20 minuten, dan zou je last kunnen krijgen van slaapinertie: een mentale stand waardoor je erg moeilijk uit bed komt.

Voorkom daarom ook dutjes in de avond. Een zogenoemd discodutje kan als muziek in de oren klinken, maar juist dit kan de kans op slaapinertie vergroten.

Is de timer ingesteld op 20 minuten? Sluit dan al je apparaten af en doe de gordijnen dicht, zodat je niet wordt afgeleid en je je kunt focussen op je slaap. Heb je alsnog moeite met in slaap komen? De geur van lavendel helpt! Bij drogisterijen verkopen ze dit vaak in de vorm van slaapparfum, hoe handig is dat?

Naast lavendel is ook cafeïne een gouden tip om je post-dutje-dip te voorkomen. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig om een kopje koffie te nemen vlak voor dat je gaat slapen, maar niets is minder waar. Het duurt gemiddeld 20 tot 30 minuten voor dat cafeïne begint te werken, dus bij het ontwaken zal je je verfrist én energiek voelen.

Door deze tips creëer je het perfecte dutje, wat op haar beurt weer bijdraagt aan je creativiteit, je immuunsysteem boostje geest naar een hoger level tilt én je meer kunt hebben van je medemens.

Bron: Elitedaily.com

Lees ook:

Aha! Slaaptips waar Olympische sporters bij zweren!

10 Foto’s die bewijzen dat kinderen werkelijk overal kunnen slapen

Bewezen: Eigenlijk zouden we 2 x per dag moeten slapen

Shoppen is altijd een goed idee