Je bent hier: Home > Health > Dit moet je eten tegen puistjes!

Dit moet je eten tegen puistjes!

Health
Dit moet je eten tegen puistjes!

Niets is fijner dan een natuurlijke gladde huid. Jammer genoeg is niet iedereen gezegend met dit wonder en hebben de meesten van ons flink wat lagen foundation nodig om de nodige puistjes en plekjes te verbergen. Maar geloof me, zelfs the lucky ones onder ons hebben ook af en toe weleens last van een puistje. But there is hope: zo blijkt dat het maken van een aantal kleine veranderingen in je voedingspatroon kan zorgen voor een stralende huid. Rennen dus naar de supermarkt!

Omega-3 vetzuren

Voeding rijk in omega-3 vetzuren zorgt ervoor dat je huid blijft stralen en vermindert ontstekingen en rode plekjes op de huid. Voor een goede dosis aan omega-3 vetzuren kun je zalm, lijnzaad en walnoten eten.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn goed voor allerlei dingen, ook voor je huid kunnen ze wonderen doen. Kersen, bessen, groene thee en spinazie zit er vol mee en ook bestrijden ze vrije radicalen in je lichaam die verantwoordelijk zijn voor het beschadigen van je huid.

Selenium

Paranoten, amandelen, ui, knoflook en volkoren granen zijn goede bronnen van selenium. Ze zorgen ervoor dat je huid elastisch blijft en bestrijden ontstekingen.

Vitamine C

Meloen, sinaasappel, tomaat en aardbeien zorgen voor een healthy boost van je immuunsysteem en versterken de celwanden van je huid. Ze beschermen je huid tegen de vorming van acne en hebben helende eigenschappen om een beschadigde huid ook weer te helpen herstellen.

Vitamine E

Vitamine E zit vooral in noten, soja (producten), groene bladgroente, olijf/kokos-olie en eieren. Vitamine E zorgt er ook voor dat je huid op natuurlijke wijze herstelt en het bestrijdt littekens.

Vocht

Voldoende drinken is om zoveel redenen belangrijk. Het zorgt ervoor dat je huid hydrateert en zich iedere dag voldoende op kan schonen. Reminder: waterrijke voedingsmiddelen (als komkommer, watermeloen, maar ook peterselie) dragen ook bij aan je vochtbalans.

Vitamine A

Vitamine A zorgt voor een ondersteuning van de werking van selenium. Eet voor een boost aan vitamine A voldoende wortels, paprika, cantaloupe en zoete aardappel.

Magnesium

Magnesium zorgt voor een goede balans van je hormonen die van invloed zijn op de vorming van acne. Hoe krijg je voldoende magnesium binnen? Door veel havermout, artisjokken, bruine rijst, volkoren brood en vijgen te eten. Ze zorgen voor een juiste verhouding van je hormonen.

Vermijd: geraffineerde producten

Probeer ‘witte’ koolhydraten – afkomstig uit witte rijst, wit brood, en meel – zoveel mogelijk te vermijden en te kiezen voor volkoren producten. Zo zijn ook patat en aardappelpuree niet de beste keuzes voor mensen met een beschadigde huid. Probeer geraffineerde suikers zoveel mogelijk te vermijden, deze zorgen namelijk voor bloedsuikerspiegel schommelingen, die kunnen resulteren in acnevorming. No thank you! Houd het dus zoveel mogelijk bij volkoren producten en probeer te minderen in het eten van suiker.

Vermijd: te veel zout

Het eten van te veel zout zorgt niet alleen voor een opgeblazen buik, een verkeerde vochtbalans en vochtophopingen, ook is het cruciaal voor je huid. Om je huid zoveel mogelijk te verzorgen kun je beter niet te vaak kiezen voor voorverpakte voedingsmiddelen waar veel zout aan toegevoegd is.

Beeld: Unsplash

Shoppen is altijd een goed idee