Je bent hier: Home > Health > Dit is dus waarom we met onze ogen dicht zoenen

Dit is dus waarom we met onze ogen dicht zoenen

Health
Dit is dus waarom we met onze ogen dicht zoenen

Zoenen verleer je niet! Zelfs niet als je het al een tijd niet hebt gedaan (#singlelife, #momlife, #nolovelife). Maar hoe zoen je én zoenen we niet allemaal hetzelfde? We houden ons hoofd een beetje schuin, leunen voorzichtig vooruit, sluiten onze ogen en en doen onze mond een klein beetje open. Eens? Maar, waarom doen we eigenlijk onze ogen dicht? 

Lees ook: bewezen: dus dit is de reden waarom we zoenen 

Uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in The Journal of Experimenteel Psychology: Human Perception and Performance bleek dat hoeveel je van aanrakingen voelt, afhangt van hoeveel informatie jouw ogen op dat moment naar je hersenen doorsturen. Dit betekent dus dat we soms onze ogen liever dicht doen, om er zo voor te zorgen dat datgene wat we voelen versterkt wordt. Zoiets als: voelen zonder te kijken! Je voelt als het ware met je mond en met je handen (voor de zoeners onder ons die graag het gezicht van de ander vastpakken tijdens een zoenpartij, guilty!). En dat willen we dus blijkbaar maar al te graag als we een potje zoenen…

Het niet-kijken is dé reden dat zoenen zo intens wordt. Kijken is namelijk afleidend (dan kijk je in elkaars kikker-ogen, schrikmoment), dat het de sensatie van zoenen vermindert. Dit is onderzocht door psychologen Polly Dalton en Sandra Murphy. Zij hebben een groep mensen onderzocht op visuele en fysieke stimulans.

Om tot deze conclusie te komen hebben de deelnemers aan dit onderzoek echter niet hoeven zoenen. Wél kregen ze de taak kregen om zowel visueel als fysiek naar letters te zoeken. Terwijl ze dat deden werden er kleine trillingen in en tegen hun handen veroorzaakt (via een apparaatje). Wat bleek? Wanneer zij hun ogen open hielden, was de vibratie minder sterk te voelen dan wanneer de respondenten hun ogen dicht hadden. Voelen zonder te kijken 2.0.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties?
S
chrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN.be/nina, Beautify.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee