Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dik door slaaptekort?

Dik door slaaptekort?

Health
Dik door slaaptekort?

Kom je echt aan als je niet genoeg slaapt?

Slaap jij minder dan 5,5 uur per nacht? Volgens wetenschappers kom je heel wat kilo’s per jaar aan als je te weinig slaap krijgt. Wil je graag afvallen? Dan zul je misschien toch wat eerder naar bed moeten!

Je moet toch juist bewegen?
Op gewicht blijven door te slapen, het lijkt een gek idee, want we moeten toch juist bewegen om op gewicht te blijven? Niet is minder waar. Tijdens je slaap produceert je lichaam namelijk een groeihormoon. Dat groeihormoon is nodig voor de opbouw en het onderhoud van je spiermassa. En die spiermassa geeft de vetverbranding weer een boost!

Biochemische huishouding
Nog een verklaring. Als je te weinig slaap krijgt, raakt je biochemische huishouding in de war. Hormonen die je eetlust beïnvloeden nemen hierdoor de overhand. Daardoor heb je meer trek in de ochtend en een minder voldaan gevoel na het eten. Je grijpt dus eerder naar een ongezonde of nachtelijke snack!

Nachtwerkers
Dit zou ook kunnen verklaren waarom mensen die ’s nachts werken en moeite hebben met overdag slapen gevoeliger zijn voor gewichtstoename. Ook zien de wetenschappers een verband met de gewichtstoename bij ouderen. Mensen die ouder worden, slapen vaak slechter, en hebben vaak de neiging om dikker te worden.

Met een druk schema is het natuurlijk lastig om genoeg tijd voor jezelf te maken. Zorg jij dat je voldoende tijd hebt voor jezelf? Lees dit artikel voor een aantal handige tips!

Shoppen is altijd een goed idee