Je bent hier: Home > Health > Eeuwig zin in (ongezonde) snacks? Met deze diëtisten-tip weersta je de verleiding

Eeuwig zin in (ongezonde) snacks? Met deze diëtisten-tip weersta je de verleiding

Health
Eeuwig zin in (ongezonde) snacks? Met deze diëtisten-tip weersta je de verleiding

Heb jij soms ook die enorme drang om die zak chips open te trekken of die doos chocokoekjes in één keer op te eten? Grote kans dat je je daarna een klein beetje schuldig voelt. Gelukkig is er een diëtiste die met de gouden tip komt, zodat jij niet meer – of in elk geval minder vaak – in de verleiding raakt.

“Je lichaam is slim en weet perfect hoeveel het nodig heeft”, vertelt diëtiste Michele Fumagalli van Fit Plate Nutrition. “Je moet gewoon leren luisteren naar je lichaam om te weten te komen of het echt honger heeft, of dat het gewoon naar iets snakt.” Toch is dit misschien makkelijker gezegd dan gedaan, met de gedachte aan die lekkere reep chocolade die in je kast ligt of die traktatie die je natuurlijk écht niet kan weigeren op werk. Maar Michele heeft hiervoor een geweldig goede tip, waarmee je kunt voorkomen dat je je toch laat verleiden.

Wortels met hummus

“Stel je heel levendig wat wortels en hummus voor. Probeer te denken aan de smaak, de textuur, en het gevoel dat je zou krijgen na het eten ervan. Klinkt dat allemaal erg goed? Dan heb je waarschijnlijk honger. Heb je geen zin in die snack? Dan hunker je waarschijnlijk gewoon naar iets anders lekkers en waarschijnlijk ook iets ongezonds”, vertelt Fumagelli. Geen hummus- of wortelfan? Geen zorgen. Je kan ook aan andere gezonde snacks denken. Zolang het maar een snack is die je een gezonde balans van voedingsstoffen biedt, zoals groeten, fruit of eiwitten. Anders werkt het trucje niet.

Oefening baart kunst

Michele probeerde het trucje zelf met een appel en pindakaas als ingebeelde snack. Na wat oefening werkte het. “Als ik écht honger had, dan klonk deze vullende hap echt geweldig. Ik nam een appel, wat pindakaas en maakte het tussendoortje. Op andere momenten, wanneer ik me bijvoorbeeld nog net op tijd kon tegenhouden om niet die hele doos Oreo’s naar binnen te werken, klonk mijn gezonde tussendoortje helemaal niet zo lekker. En inderdaad, ik had op dat moment niet echt honger, maar vooral zin om van alles ongezonds te eten.”

Lees ook
Video: 3 simpele superfoodsnacks voor onderweg

“Je lichaam weet het altijd het beste”, vertelt Fumagalli. “Door te ontdekken wat je lichaam je nu echt probeert te vertellen – heb ik honger, gewoon zin in iets, of ergens tussenin – zorg je ervoor dat je je voeding afstemt op wat je echt nodig hebt waardoor je voorkomt dat je je voortdurend laat verleiden en je je overeet.” Dus, je weet wat je te doen staat zodra die vreetkick opspringt: beeld je die wortels met hummus in!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN.be | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee