Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Diëten is weten: ‘Sporten is goed, maar je valt er niet enorm van af’

Diëten is weten: ‘Sporten is goed, maar je valt er niet enorm van af’

Diëten is weten: ‘Sporten is goed, maar je valt er niet enorm van af’

Zo frustrerend: je eet minder en beweegt meer, maar nóg geeft de weegschaal dezelfde uitslag. Weet dat hormonen, slaaptekort, stress en een slechte voorbereiding invloed op je lijnpoging hebben. Wil je dus diëten, stap dan niet in deze zeven dieetvalkuilen.

1.  Je gaat (te) snel van start met diëten

In het begin is het makkelijk. Je stapt na de eerste week op de weegschaal en ziet meteen een verschil. De tweede week diëten gaat het nog net zo hard, maar na een week of drie, vier begint het te stagneren. Herkenbaar? Volgens voedingsdeskundige Yneke Kootstra is negentig procent van de lijnpogingen gedoemd te mislukken doordat we te hard van stapel lopen en onszelf een te streng regime opleggen. “Elk dieet werkt in het begin. Elk dieet gaat namelijk uit van een lagere calorie-inname.

Als je minder eet dan je verbrandt, val je af. Maar op de lange termijn is dat moeilijk vol te houden. Zeker wanneer je niet meer beloond wordt door de weegschaal.” Dát je niet meer beloond wordt door de weegschaal komt volgens Kootstra doordat je focus minder wordt. “Je sjoemelt vaker, omdat het toch al goed gaat. Drie eetlepels worden drieënhalve eetlepel en dat chocolaatje tussendoor mag ook best weer een keer. Wel of niet sjoemelen maakt een groot verschil tussen afvallen en niet afvallen.”

Wat volgens Kootstra ook een valkuil is bij diëten: veel mensen verwachten te veel van hun afvalpoging. “Ze denken: ik ga drie maanden lijnen en dan pas ik voorgoed in maat 38. Maar als je lichter wordt, heeft je lichaam minder nodig. Je zult dus blíjvend minder moeten eten om niet opnieuw aan te komen. Dat betekent dat je je ook moet voorbereiden op de periode na het lijnen.

”Hoe je dat doet? Stap voor stap. “Erken dat blijvend afvallen een lang proces is met vallen en opstaan. Om blijvend minder en gezonder te eten, moet het deel worden van je routine. Dat kost tijd. Word je eerst bewust van je huidige eetpatroon. Je wordt niet dikker van een aardappel bij het avondeten. Wel van dat stuk chocolade bij de koffie, of van het toetje na de maaltijd. Eet drie keer per dag een goede maaltijd en schrap alle franje. Dan val je makkelijk en gezond een paar kilo af.”

2 Je krijgt te weinig slaap

’s Nachts herstellen we, want lichamelijke processen hebben tijd nodig. Als ze die niet krijgen, herstelt het lichaam minder goed. Dat kan zich op verschillende fronten uiten, zegt slaapprofessor Gerard Kerkhof: “Als je een nacht slecht hebt geslapen, voel je je de dag erna slap, chagrijnig en minder alert. Ook ben je vatbaarder voor griep. En je kunt er dik van worden.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat slaapgebrek verstorend werkt op de hormonen die het honger-gevoel reguleren: ghreline, dat de eetlust opwekt, en leptine, dat het hongergevoel na de maaltijd stopt. Door te weinig slaap kan het zijn dat je meer gaat snoepen én dat je minder snel een vol gevoel hebt. Met als mogelijk gevolg dat je dikker wordt. Heb je weleens gemerkt dat je na een nacht uitgaan de volgende dag meer behoefte had aan hartige, vette snacks? Dat komt door je verstoorde verzadigingsgevoel.”

3. Alle vet in de ban

Je doet aan de lijn, dus doe je alle vette producten in de ban. Vet maakt immers dik, toch? In de afgelopen jaren is in tientallen onderzoeken aangetoond dat dat niet per se het geval is. Sterker: sommige vetten zijn juist gezond en zelfs onmisbaar voor een gezond en slank lichaam. Omega 9-vetzuren zoals in olijfolie, bijvoorbeeld. En omega 3-vetzuren zoals in vette vis, avocado en noten. Die werken onder meer bloeddrukverlagend en ontstekingsremmend en dragen daarmee indirect bij aan een gezond gewicht. Kies dus wat vaker voor dit soort producten vol ‘goede’ vetten tijdens het diëten. Iets anders wat het afvallen in de weg kan zitten: je eet nog steeds te veel snelle koolhydraten.

Volgens internist en onderzoeker Hanno Pijl worden die zo genoemd omdat ze relatief snel in het bloed worden opgenomen en daar een suikerpiek geven. Indirect kan die piek ervoor zorgen dat je aankomt. Pijl: “Er zijn aanwijzingen dat die suikerpiek na verloop van tijd weer honger opwekt.” Snelle koolhydraten zitten onder meer in witbrood, witte pasta, aardappels en suikerrijke producten zoals snoep, frisdrank en koek.

Wil je wat afvallen, probeer dan één maaltijd per dag geen brood, pasta of rijst te eten. En vervang snelle koolhydraten in de andere maaltijden door langzame koolhydraten. Die vind je onder andere in groenten. Hanno Pijl:  “Koolhydraten in groenten zijn verpakt in vezels. Daardoor duurt het langer voor ze in het bloed worden opgenomen. Zo blijft de suiker-spiegel beter in balans, krijg je geen behoefte aan suikers en wordt het lichaam door de stabiele suikerspiegel bovendien aangezet om de eigen vetreserves aan te spreken. Daarvan val je af.”

4. Je verdient iets lekkers na het sporten, toch?

Bewegen is goed en helpt om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Maar sporten maakt niet per definitie lichter. Het zorgt ervoor dat je spiermassa krijgt. En aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, kan het best zijn dat je volgens de weegschaal juist lijkt aan te komen. Lees het effect van je dieetpoging dus niet af aan de weegschaal, maar aan je broekriem.

Lees ook
Liever te dik in de kist? Steeds meer mensen hebben obesitas en crematoria moeten zich aanpassen

Nog een valkuil bij diëten: we overschatten vaak hoeveel calorieën we verbranden met sporten. Na een rondje hardlopen vinden we dat we iets lekkers hebben verdiend. Uit onderzoek van de Universiteit van Arizona blijkt dat mensen die sporten om af te vallen hun gezonde gewoonte vaker compenseren met vette en suikerrijke voeding. Met als gevolg dat ze dikker worden, want zo veel verbranden we niet met sporten. Wil je echt iets eten na het sporten? Kies dan voor eiwitrijk: een bakje kwark met noten en fruit bijvoorbeeld. Daar herstellen je spieren van.

Lees de overige drie tips in Flair 40-2021, deze ligt van 6 oktober t/m 12 oktober in de winkels. Wil je ‘m liever laten bezorgen? Bestellen kan hier.Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: Getty Images