Je bent hier: Home > Health > Deze 5 dingen schrijf je beter niet in een motivatiebrief

Deze 5 dingen schrijf je beter niet in een motivatiebrief

Health
Deze 5 dingen schrijf je beter niet in een motivatiebrief

(Copyright: Veer)

Een motivatiebrief schrijven, is misschien wel het moeilijkste aan de zoektocht naar een job. Het is niet iets wat je snel snel even neerpent. Zo’n brief is maatwerk; bij elke potentiële job hoort een aangepaste brief. Ontdek hier welke dingen je beter niet schrijft in je motivatiebrief en welke openingszinnen een schot in de roos zijn.

1. Beste Mevrouw of Geachte Meneer
Deze begroeting is te formeel. Anno 2016 wil je vooral niet te stijf overkomen. Zelfs al solliciteer je voor een serieuze job in een conservatieve bedrijfscultuur. Zeg liever ‘Beste werkgever’ of ‘Geachte personeelsmanager’, en iemand bij zijn familienaam aanspreken komt nóg professioneler over.

2. Vanzelfsprekend
‘Ik ben gekwalificeerd voor deze job’. Laten we het hopen als je ervoor solliciteert. Blijf weg van voor de hand liggende opmerkingen. Meestal gaat men ervan uit dat wanneer je voor een functie solliciteert, je ook aan de kwalificaties voldoet. Je kunt je interesse tonen, maar je moet er geen drie alinea’s aan wijden. Vermeld liever een voorbeeld waaruit jouw verdienste blijkt. Misschien won je wel een prijs in het verleden of brak je een record? Zorg dat je opvalt. Gebruik ook prikkelende taal om de aandacht te trekken.

3. Denken en voelen
‘Ik denk’, ‘Ik voel’. Met deze woorden wasem je onzekerheid uit, zelfs al denk je dat je zo heel zelfverzekerd overkomt. Elk woord moet gewikt en gewogen worden. Maak een sterker statement door uit te leggen hoe jij de rol zal invullen. Toon dat jij de geknipte persoon voor hen bent.

4. Actie!
Blijf weg van passieve werkwoorden, die komen vaag en suf over. Kanaliseer liever je innerlijke Ernest Hemingway: een brief vol actieve werkwoorden, catchy bewoordingen en een vlotte taal. Beschouw je motivatiebrief als een elevatorpitch: een kort en bondig verkooppraatje van dertig seconden om jezelf te presenteren. Dát moet je ook doen in je brief. Je kunt geen lichaamstaal gebruiken en ze horen geen intonatie in je stem. Elk woord moet dus keihard binnenkomen.

5. Oude werkgevers
‘Ik werkte vroeger bij…’. Vertel je potentiële werkgever liever iets waar hij niet van in slaap valt. Een lijstje met je vorige jobs staat al op je cv. Als iemand honderd motivatiebrieven ontvangt, wil jij diegene zijn die eruit springt. Denk dus buiten de lijntjes, zonder onprofessioneel te worden. In de creatieve sector verwachten werkgevers van sollicitanten een zekere mate van creativiteit. Of dat nu een uniek lettertype, een originele lay-out of een knaller van een intro is. Een motivatiebrief voor een boekhoudkundige job mag dan weer iets traditioneler zijn. Maar traditioneel betekent niet slecht geschreven en saai.

<h2>How you doin’?</h2>
Solliciteren is zoals verleiden, maar dan met iets meer finesse dan Joey uit Friends. Vooral de openingszin van je motivatiebrief is belangrijk. Er bestaat niet één juiste manier om een motivatiebrief te beginnen, maar je kunt wel bepaalde technieken gebruiken om in het oog te springen.

1. Open met indrukwekkende (én relevante) verwezenlijkingen om te tonen wat je waard bent.
‘Als verpleegkundige in ziekenhuis X introduceerde ik een nieuwe manier van werken. Door een nieuwe uitdeelmethode te introduceren, halveerde ik de tijd waarin we mensen hun maaltijd bezorgden. De patiënten konden sneller eten en wij hadden tijd gewonnen.’

2. Toon je enthousiasme voor de vacature.
‘Je moet lang wachten op een geknipte vacature als deze; een functie waar je écht op wilt solliciteren, een functie waar je hart sneller van gaat slaan. Niet zozeer door de locatie, als wel door de functieomschrijving.’

Elk woord moet gemeend zijn. Als het bedrijf in het hol van Pluto is – onbereikbaar en zonder openbaar vervoer – dan mag je dat gerust zeggen. Laat het achterste van je tong zien.

3. Gebruik de juiste sleutelwoorden (handig bij een automatische screening).
‘SEO-schrijven en socialmediaplanningen opmaken zijn twee van mijn belangrijkste vaardigheden. Door mijn verleden in mediabedrijven heb ik ervaring opgedaan in socialmediaprojecten, search engine optimalisation en het maximaliseren van pageviews.’

4. Vermeld een gezamenlijk contact (als je er eentje hebt).
‘Mijn naam is X en ik sprak onlangs met jullie communicatieverantwoordelijke Y. Zij vertelde me over deze vacature in de communicatieafdeling. Ze raadde me aan om jou te contacteren, omdat ik hier ervaring mee heb.’

5. Imponeer met je kennis van nieuws of een event.
‘Vorige maand werd Flair vernoemd in de Volkskrant met het loonkloofdossier. Na het lezen van dit artikel, ging ik op zoek naar een vacature voor jullie magazine. En ik was blij dat ik deze vond voor redacteur lifestyle.’

Overigens schreven wij eerder al wat tips op om te solliciteren en vertelden we je hoe je een verpletterende indruk kunt maken tijdens een sollicitatiegesprek.

Bron: Jobat.be, Brit.co

Shoppen is altijd een goed idee