Je bent hier: Home > Health > Deze 3 dingen maken van jouw gezonde bakje havermout een caloriebom

Deze 3 dingen maken van jouw gezonde bakje havermout een caloriebom

Health
Deze 3 dingen maken van jouw gezonde bakje havermout een caloriebom

Ontbijten met havermout wint steeds meer aan populariteit. Topmodellen zweren bij het hun oats, omdat dit voor een verzadigd gevoel zorgt en een bron van goede koolhydraten, vitamines en antioxidanten is. Toch kan dit gezonde ontbijtje in een caloriebom veranderen wanneer je déze drie dingen toevoegt. Maak jij onbedoeld deze fout?

Je bent té enthousiast met toppings
Een kommetje havermout is echt een goede keuze voor een gezonde start in de ochtend, dat moge duidelijk zijn. Maar wanneer je daarna all out gaat met toppings, kan het al meer calorieën bevatten dan nodig is. Noten, gedroogd fruit, geraspte kokos en notenboter zijn allemaal gezond, maar ook hoog in calorieën. Kies dus liever voor een paar lichtere toppings, zoals blauwe bessen en hennepzaad.

Melk is goed voor elk?
Het lijkt écht niet te kunnen: romige havermout maken zónder melk. Toch kun je ook gewoon met water heerlijke smeuïge havermout maken, waarmee je al gauw flink wat calorieën mindert. Wil je toch melk gebruiken voor de smaak? Kies dan voor een plantaardige melk, zoals amandelmelk. Je kunt dit zelfs aanlengen met water, zodat je wél de smaak hebt maar niet alle calorieën naar binnen lepelt.

Zoetekouw alert
Van zichzelf zijn oats niet echt zoet, waardoor je er zonder nadenken een flinke scheut agavesiroop overheen doet. Of honing. Of maple syrup. Of allemaal tegelijk. Een klein scheutje hiervan is helemaal niet ongezond, maar het kan wel zorgen voor minstens 50 extra calorieën. Toch wat meer smaak toevoegen? Kies dan voor een medjool dadel in stukjes gesneden of wat kaneelpoeder. Super lekker, maar wel een stuk lichter!

Vergeet niet: balance is key. Dus af en toe flink losgaan met al je favoriete toppings kan echt geen kwaad.

Bron: ELLE, Instagram, Shutterstock

Shoppen is altijd een goed idee