Je bent hier: Home > Health > De vakantie is voorbij. Hoe raak je weer in shape?

De vakantie is voorbij. Hoe raak je weer in shape?

Health
De vakantie is voorbij. Hoe raak je weer in shape?

Wat was dat fijn die welverdiende zomervakantie! Je hebt vast met volle teugen genoten van al die heerlijke Spaanse tapas, Franse stokbroden of Italiaanse pizza’s. Maar nu loopt de vakantie tot z’n eind en begin je toch wel te merken aan je lichaam dat je vrij weinig beweging hebt gehad en toch wel behoorlijk wat hebt gegeten. Geen paniek! Met deze simpele tips raak jij snel weer in shape.

Beweeg of wandel na het eten

Tijdens je vakantie heb je waarschijnlijk heerlijk liggen zonnebaden of in de schaduw een boek liggen lezen. Het is dus weer tijd voor jou en je lichaam om te gaan bewegen. Dit hoeft helemaal niet drastisch te zijn, begin bijvoorbeeld met een eindje fietsen of wandelen. Probeer als je dit doet, het ongeveer 30 tot 60 minuten vol te houden.

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om ’s avonds na het een eindje te gaan wandelen. Een wandeling van 20-30 minuten na het eten is niet alleen goed voor je conditie en je bloedsuikerspiegel, je valt er ook van af.

Let op wat je drinkt

Drink in plaats van koffie en frisdrank voorlopig even alleen water en thee, dat scheelt een hoop calorieën. Ook is het verstandig om met alcohol te minderen. Natuurlijk hoef je de alcohol niet volledig uit je leven te bannen als je dat niet wilt. Zorg dat als je het doet, je bewust kiest en voor de gezondere optie gaat. Ga bijvoorbeeld liever voor een glas rode wijn dan een cocktail of bier.

Vaker eten

Wat erg belangrijk is, is dat je blijft eten. Een logische beredenering zou misschien zijn om juist zo min mogelijk te gaan eten, maar het tegendeel is bewezen. Het is belangrijk dat je je stofwisseling op gang houdt en de enige manier om dat te doen is door te blijven eten. Zorg ervoor dat je door de dag heen vaker eet, maar wel kleiner porties. Zo houd je je spijsvertering op gang, maar eet je niet te veel.

Gezonder eten

Probeer de kleinere porties die je door de dag heen eet zo gezond mogelijk te houden. Als je weer probeert om in vorm te komen betekent dat namelijk niet dat je extreem moet gaan lijnen. Je kunt namelijk al afvallen door gewoon gezond te eten. Schrijf voor jezelf eens op wat je op een dag allemaal eet. Probeer vervolgens alle ‘slechte’ dingen te vervangen door voedsel met weinig vet zoals vis, groente, fruit, magere yoghurt en volkoren producten.

Doe krachttraining

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Tijd voor wat krachttraining dus! Geen paniek, je verandert heus niet meteen in een bodybuilder. Afgezien van het meer calorieën verbranden zorgt krachttraining er ook voor dat je meer gevormd bent en strakker in je vel zit. Krachttraining verhoogt daarnaast ook je stofwisseling en versnelt dus gewichtsverlies.

Heb jij nog tips om zo snel mogelijk weer in shape te komen na de zomervakantie?

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee