Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > De beste voedingssupplementen op een rij

De beste voedingssupplementen op een rij

Health
De beste voedingssupplementen op een rij

Een gezond voedingspatroon bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Helaas schiet een gezonde maaltijd er weleens bij in en krijg je niet dagelijks alle noodzakelijke vitamines, mineralen en spoorelementen binnen. Met voedingssupplementen compenseer je dat tekort. 

Voedingssupplementen

Flair zet een paar voedingssupplementen voor je op een rij.

IJzer

Een tekort aan ijzer kan je erg moe maken. IJzertekort zorgt direct voor een aanhoudend moe gevoel, omdat je lichaam dan niet genoeg hemoglobine kan aanmaken. Hemoglobine is het eiwit dat zuurstof naar je spieren en organen transporteert. Heb je het gevoel dat je wellicht ijzertekort hebt? Maak een afspraak bij je dokter. Wat eten betreft, ijzer vind je in rood vlees, gevogelte, vis en kip. Net als in plantaardige producten als bonen en bladgroenten, alhoewel deze iets minder makkelijk worden opgenomen. (IJzer in een potje, via De Tuinen)

Vitamine D

Gelukkig maakt ons lichaam vitamine D aan als het wordt blootgesteld aan zonlicht. Maar als je altijd binnen werkt of je in een koud klimaat begeeft, kan je een tekort hiervan krijgen. Vitamine D is ook belangrijk om je weerstand op peil te houden en om spierkracht te behouden. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. (Vitamine D in een potje, via De Tuinen)

Visolie

Omdat het belangrijk is om omega 3 vetzuren binnen te krijgen, omdat ons lichaam dit niet zelf aanmaakt, kiezen mensen vaak voor visolie voedingssupplementen. Visolie is goed voor zowel de lichamelijke conditie als de mentale conditie van ons lichaam. Zo is visolie goed voor het hart, de hersenen en heeft een positief effect op onze gewrichten en gemoedstoestand. Visolie is ook goed voor de stofwisseling, het versnelt het metabolisme. Meer weten? Lees hier over visolie in een potje.

B12

Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd en is voor de mens een essentiële vitamine. Dit wil zeggen dat wij deze niet zelf kunnen aanmaken en uit voeding moeten halen. Vitamine B12 komt in veel voedingsmiddelen voor. Maar alleen uitsluitend in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eierenen. En dat zorgt dus voor een tekort als je vegetariër of veganist bent. Vitamine B12 is goed voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen brengen zuurstof uit de longen, via het bloed, naar alle delen van ons lichaam. Ook is B12 goed voor een goede werking van het zenuwstelsel. Meer weten? Vraag ernaar bij je dokter en laat je goed informeren in de winkel.

Magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal en doet heel veel voor ons lichaam. Het is een goede ontspanner voor het spierweefsel, het helpt bij stijve spieren na het sporten, maar het heeft ook een ontspannend effect op ons hoofd. Ook is magnesium belangrijk bij de productie van energie, en bij zenuwfunctie en bot- en gebitsvorming. Omdat het lichaam zelf geen magnesium aanmaakt, halen we magnesium vaak uit voeding. Denk aan brood en graanproducten, maar ook bladgroenten, melkproducten, vlees, noten en peulvruchten. Een tekort aan magnesium kun je oplossen met een supplement. Lees er hier meer over!

Maak jij gebruik van voedingssupplementen? Zo ja, welke en waarom?

Advies

Ps. Informeer altijd eerst de dokter, om te kijken welke supplementen voor jou van toepassing zijn.

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee