Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > De afval-valkuil 6

De afval-valkuil 6

Health
De afval-valkuil 6

Iedereen kan met succes kilo’s kwijtraken. Maar along the way trap je vast weleens in een valkuil. Geen probleem! Afslankcoach Mieke Kosters trekt je er weer uit.

De valkuil…

En dan zit het tegen. Je bent geen gram afgevallen of zelfs iets aangekomen, terwijl je alles hebt gedaan zoals het moet tijdens de challenge. Zo’n tegenvaller kan ervoor zorgen dat je helemaal opgeeft en weer in je oude eetpatroon vervalt. Zonde!

Er zijn twee types ‘de moed-verliezers’

‘Ik ben meteen uit het veld geslagen bij een tegenslag,’ hoor ik afvallers regelmatig zeggen. Dan leg ik uit dat mensen op twee verschillende manieren reageren na zo’n domper.

Type 1: te mild

De ene helft is te aardig voor zichzelf. Hun reactie: ik ben aangekomen, dat kan de beste gebeuren. Het is ook heel moeilijk, dat afvallen. En hoe belangrijk is het eigenlijk? Ik probeer het bij een volgende poging wel weer. Laat ik nu maar even aardig voor mezelf zijn en iets lekkers nemen.
Als je te mild voor jezelf bent, ga je overdreven relativeren. Je redeneert alles weg, ook je eigen doel en motivatie om af te vallen.

Type 2: te streng

De andere helft maakt het zichzelf juist te moeilijk. Deze afvallers spreken zichzelf streng toe: ‘Afvallen is wéér mislukt. Ik kan ook niks. Ik ben een zwakkeling en het gaat me nooit lukken om die kilo’s kwijt te raken. Dus moet ik het beter aanpakken; strenger gaan lijnen en nog meer gaan sporten. Ik moet compenseren voor hoeveel ik nu ben aangekomen.’

Zo’n zelfkritische houding werkt net zo goed averechts. Je legt de lat zo hoog dat je hem onmogelijk kunt halen. En geeft uiteindelijk de moed maar op.

De oplossing voor allebei

Met te mild of te streng zijn, bereik je je doel niet. Balans is het toverwoord. Wat heb je nodig na een tegenslag? Mildheid, extra daadkracht of een beetje van allebei? Ga daarmee oefenen en vraag hulp, steun en tips van anderen. Doe het niet alleen, maar ga bijvoorbeeld sporten met een vriendin. Zo blijf je gemotiveerd als je te mild bent voor jezelf en leg je de lat niet te hoog als je zelfkritisch bent.

Neem je tijd. Afvallen doe je niet in een dag. Maar als het je lukt om de balans te vinden tussen relativeren en daadkracht, zet jij door. Ook als de challenge voorbij is. Dan lukt het je om gezond te blijven eten en voldoende te bewegen en houd je een gewicht waar je blij van wordt. Dat doorzettingsvermogen zit zeker in je. Je moet het alleen zelf naar boven halen. Kin omhoog en doorgaan. Je kunt het!

Shoppen is altijd een goed idee