Je bent hier: Home > Health > Dagboek Flair Fit & Gezond week 1

Dagboek Flair Fit & Gezond week 1

Health
Dagboek Flair Fit & Gezond week 1

Chef reportage Rosa en chef online Marloes doen mee aan Flair Fit en Gezond. Lees hier hoe het hen de eerste week verging.

Rosa: ‘Als chef reportage van Flair lees ik alle verhalen van vrouwen die in Flair komen die dankzij Fit en Gezond soms wel meer dan twintig kilo zijn afgevallen. Kanjers vind ik het. Wat een moed, wat een uithoudingsvermogen! En nu doe ik dus zelf mee. Moet ik bewijzen dat ik over hetzelfde doorzettingsvermogen beschik als al die duizenden vrouwen die me al voorgingen.

Met mijn 1.74 en 66 kilo ben ik niet dik. Maar ik heb een buikje die elk jaar wat dikker lijkt te worden en als ik een paar kilo lichter zou zijn kan ik die leuke jurkjes die in mijn kast hangen wél aan zonder lang vest eroverheen en durf ik wél in die strakke zwarte broek naar mijn werk. Mijn doel daarom voor de komende zes weken: drie kilo afvallen. Voordat  ik begin, lees ik me in in de filosofie van Mieke. Veel dingen doe ik al goed, concludeer ik trots: overdag lukt het me om niet te snoepen, ik begin mijn dag altijd met yoghurt, fruit en muesli, ik heb een hond en beweeg daardoor zeker een half uur per dag, doe altijd boodschappen op de fiets, kook altijd zelf en eet nooit kant en klaar maaltijden. Ik wandel in het weekend regelmatig een paar uur door het bos en begin elke dag (nou ja, vier keer per week, als ik niet naar mijn werk hoef of kan thuiswerken) met een serie yogaoefeningen. So far, so good. Maar die paar kilo’s teveel zitten er niet voor niets natuurlijk: ik heb nog nooit een sportschool van binnen gezien en ’s avonds lukt het me niet om geen chips, koek of snoep te eten. Zodra ik klaar ben met eten, mijn zoon in bed ligt en ik eindelijk op de bank mag ploffen, gaat het mis. Dan móét ik iets lekkers. Koek. Borrelnoten. Toetjes. Noem het mijn troostmoment, maar ik kan echt uitkijken naar dat uurtje snacken en zappen. Dat mag dus niet meer. De komende zes weken geen slechts voor mij. Daarbij wil ik meer gaan bewegen, goed op mijn eten letten en elke dag de oefeningen van Jesse doen. Zo hoop ik vanzelf drie kilo af te vallen.

De oefeningen  vind ik leuk. De eerste dag doe ik zelfs twee setjes achter elkaar. Het voelt lekker om na mijn werk nog even te gymen in de slaapkamer. Ook maak ik de wandelingen met de hond wat langer. Maar ’s avonds niet snoepen blijkt een lastigere. De eerste avond moet ik voortdurend aan de borrelnoten en reep chocola denken die nog in de kast liggen. Uiteindelijk eet ik vier borrelnoten en stel ik mezelf gerust door te denken dat je van Mieke elke dag een klein stukje chocola mag. Als het maar heel klein is. Omdat het me niet lukt om helemaal niet te snoepen, sta ik mezelf elke avond zo’n moment toe. Maar omdat ik zo bewust ben van deze slechte ingesleten gewoonte gaat er niet meer een half pak koekjes doorheen maar weet ik het bij één koekje te houden. Aan het einde van de week blijk ik 65 kilo te wegen. Ik kan het bijna niet geloven. Ik ben een kilo afgevallen, zonder dat ik voor mijn gevoel zwaar aan de lijn ben geweest of heb moeten afzien. Ik heb alleen één slechte gewoonte veranderd. Ik ben benieuwd of dit genoeg is om over vijf weken te eindigen op 63 kilo.’

Marloes: ‘Oh waar ben ik aan begonnen’, denk ik woensdagavond. De eerste 2 dagen was er niks aan de hand. Ik maakte de opdracht van Mieke, deed de oefeningen (verhoogde zelfs het aantal herhalingen!), had geen ik-moet-NU-iets-eten momenten en ook vreetbuien deden zich niet voor. Tot het woensdagavond volledig mis ging. Boem uit het niets was het daar; ik moest iets lekkers eten en was de controle over mijzelf volledig kwijt. Helaas zit ik zo in elkaar dat als ik eenmaal iets ‘verkeerds’ gegeten heb, ik vind dat de dag verder toch al verpest is en dus helemaal los ga met dingen waarvan je waarschijnlijk alleen nog maar meer trek krijgt. Morgen begin ik echt denk ik dan. Maar als je dit wekelijks denkt kom je er natuurlijk nooit. Daarom leek het mij ook slim om voor jullie een dagboek bij te houden, ik kan over zes weken toch moeilijk vertellen dat ik nul kilo ben afgevallen?

Toen ik 58 kilo woog zat ik lekker in mijn vel, helaas is daar de afgelopen acht jaar heel geleidelijk zo’n 15 kilo bij gekomen. Mijn doel is om de komende zes weken dan ook minimaal 5 kilo kwijt te raken (lange termijn planning is om terug te gaan naar 60 kilo). Met gezond eten en vooral meer beweging moet dit haalbaar zijn. Ik wil mij energieker voelen en weer met plezier kleding kunnen passen. Als ik nu in de paskamer sta zie ik een net iets te dik meisje, dat moet anders. Gelukkig werkt het thuisfront ook mee en gaan we er de komende week samen voor! Vanaf nu mag ik mijzelf dagelijks belonen met één klein snoepmoment als ik daar behoefte aan heb. Dus geen zak chips of pak koek, maar gewoon een handvol nootjes of 1 koekje. Geloven doe ik het nog niet, maar misschien is dit dan toch echt de juiste manier voor mij om dit keer echt vol te kunnen houden.

Vol bewondering lees ik dagelijks jullie verhalen in de Afslanken met Flair Facebookgroep. Kanjers! Of je nu 5 of 20 bent afgevallen, je hebt het wel geflikt. Iets wat ik de komende week eerst nog maar moet gaan bewijzen. Zal het mij lukken om inderdaad die 5 kilo kwijt te raken?

Lees ook:
Zo kom je van dat hongergevoel af
De leukste sporten voor thuis
Van bootcampen word je gelukkig

 

Shoppen is altijd een goed idee