Je bent hier: Home > Health > Column Margretha: Dieet? of Die eet!!

Column Margretha: Dieet? of Die eet!!

Health
Column Margretha: Dieet? of Die eet!!

Zondag 11 oktober wordt dé Workout Challenge 2015 in de Heineken Music Hall georganiseerd. Dit is een 2-uur durende dansworkout onder begeleiding van Internationaal top choreografe, Margretha van de Laar. Deze week blogt ze over diëten. 

Zoals zo vaak voorkomt kreeg ik afgelopen week ook weer de vraag of er een bepaald dieet is waar ik enthousiast over ben en wat ik aan zou willen raden. Zoals altijd antwoordde ik met jazeker, ik ben enorm fan van het “eet eens de helft dieet”. Is ook echt waar trouwens.

Na het lezen van talloze onderzoeken, doorspitten van artikelen geschreven door mensen die hier echt voor hebben gestudeerd en uitgebreid onderzoek hebben gedaan ben ik tot de aantal conclusies gekomen. Ook van gezond voedsel word je te zwaar wanneer je er te veel van eet.

Te vaak heb ik mensen gezien die van een paar eetbuien met bijzonder slecht voedsel per dag over gingen naar een lange eetbui over de dag genomen met als excuus “het is allemaal gezond hoor”. Werkt ook niet.

Het wonder dieet bestaat (wat mij betreft) niet. En wanneer je blijvend gewichtsverlies wil realiseren zal je echt iets moeten veranderen in je volledige eet en drink patroon. Met het risico een aantal mensen tegen het zere been te schoppen wil ik graag beweren niet te geloven in dieeten. Definitie van dieet: leefregel met betrekking tot gebruik van spijs en drank, voorgeschreven voedingswijze.

Oke, leefregel dus geen religie. En wat ik dan wil weten, wie schrijft dat voor en waarom? Ja ik weet binnen bepaalde culturen is het zo dat er een aantal dingen zijn die niet gegeten worden, geen enkel probleem mee. Bij veel van de dieeten die ik ken MAG je een aantal zaken niet en MOET je andere dingen juist weer wel.

Dit dan allemaal met een exact uitgeschreven hoeveelheid, afgewogen en wel en met nog net geen sanctie uitgeschreven wanneer je in plaats van gekookte kip gerookte kip gebruikt.Ik geloof hier gewoon niet zo in, we kennen toch allemaal wel iemand die vol in een dieet ging, met van die plastic bakjes met voorbereid en afgewogen voedsel rond liep om dit (vaak met een niet al te best humeur) een aantal weken vol te houden en weer terug te gaan naar het oude patroon? Ik wel tenminste, heb het zelf ook gedaan en kon het niet vol houden.

Vond het ook niet leuk trouwens, lekker ook al niet in veel van de gevallen. In alle gevallen is het natuurlijk zo dat iedereen voor zichzelf moet gaan uitvinden en bepalen wat werkt qua voedingspatroon maar waarom zo hysterisch gaan doen wanneer je af wil vallen? We weten toch allemaal dat wanneer je af wil vallen je meer moet verbranden als wat je er in stopt?

Wil ik graag toevoegen dat wanneer je daarna op gewicht wil blijven je moet verbranden wat je op eet. Meestal vraagt dat dus om een aanpassing van een eetpatroon, aanpassing niet totale opoffering van alles wat je ooit lekker vond. Volgens mij weten de meeste mensen tegenwoordig in grote lijnen wel wat er wel en niet gezond is.

Natuurlijk zijn er altijd zaken die veel minder gezond zijn dan dat je zou denken en goed een etiket lezen zou ik iedereen aan raden, wanneer je niet weet waar je op moet letten dan is die kennis echt te vinden tegenwoordig. Zou nu een hele opsomming kunnen doen van wat volgens mij gezond is wanneer het om voeding gaat maar hierover zijn de meningen zo enorm verdeeld dat ik het graag wil houden bij mijn bescheiden mening.

Ik geloof dat het erg verstandig is om hoog in eiwitten te gaan zitten en laag in koolhydraten wanneer je gewicht wil verliezen. Drink genoeg water en blijf zoveel mogelijk weg bij alle “gezonde” sapjes die toch vaak erg veel suiker bevatten en er alleen maar voor zorgen dat je zin krijgt in meer suiker.

Blijf af van sausjes en al die extra’s die het gezonde van een maaltijd af halen. Eiwitten zorgen ervoor dat je minder snel weer honger krijgt en zijn belangrijk voor een goede spieropbouw, koolhydraten zijn zeker niet ongezond en je lichaam heeft echt wel koolhydraten nodig alleen over het algemeen niet in de hoeveelheid die gemiddeld genomen op een bord wordt gegooid en dan dus ook op wordt gegeten. Koolhydraten leveren energie, wanneer je veel koolhydraten eet moet je dus ook veel gaan verbranden en daar gaat het vaak mis.

Eet gevarieerd en kijk eens naar hoe groot je portie is, veel mensen eten gewoon simpelweg te veel en vaak te snel waardoor ze overvol raken en dit niet eens merken tijdens de maaltijd. Eet niet voor de tv of met een ander soort van afleiding maar probeer even tijd te maken om rustig en bewust te eten.

Plan je dag en je eten, weinig mensen hebben de tijd en zin om hele maaltijden te koken voordat ze naar hun werk gaan maar een salade is zo ingepakt, bakje kwark neem je makkelijk mee en zo zijn er legio opties. Wanneer je dit structureel doet dan gaat het na een tijdje vanzelf.

Bovenal houd het alstublieft leefbaar en houd jezelf niet voor de gek, wees tenminste eerlijk tegen jezelf over wat je consumeert op een dag. Misschien toch wel een soort van dieet wanneer ik er zo over nadenk.

Het denk-gewoon-even-na-eet-niet-teveel-en-beweeg-genoeg-dieet.

 

Fitte groet van Margretha.

 

Shoppen is altijd een goed idee