Je bent hier: Home > Health > 6x buikspieroefeningen voor thuis

6x buikspieroefeningen voor thuis

Health
6x buikspieroefeningen voor thuis

Wie denkt dat je voor een sixpack naar de sportschool moet, heeft het mis. Je kunt een platte blokjesbuik ook thuis kweken. Hoe? Flair legt het uit: lees hier alles over de 6 beste buikspieroefeningen voor thuis.

Buikspieroefeningen voor thuis

Wat heb je nodig? Een zachte ondergrond om op te liggen, comfortabele (sport)kleding en een timer. Hieronder geven we je de 6 beste buikspieroefeningen voor thuis. Alle buikspieroefeningen voor thuis doe je in setjes van tien (zowel links als rechts) en dat herhaal je drie keer. Is dit te makkelijk? Doe dan zes herhalingen.

  1. Basic crunch

Laten we bij de basis beginnen met de basic crunch. Deze oefening is voor veel mensen wel bekend. Ga met je rug op je matje liggen. Zet je voeten op de grond met je knieën gebogen. Vervolgens ga je crunches maken, zorg dat je buik hierbij aangespannen blijft. In de video geeft Jesse een goede tip om pijn aan je nek te voorkomen. Doe drie sets van 10 crunches. Klaar voor de start? Af!

DENVER, COLORADO--JANUARY 15, 2007 - Dawn Terwilliger demonstrates proper form for the basic crunch at the Fitness Station, 475 W. 12th Ave in Denver. (DENVER POST PHOTO BY GLENN ASAKAWA)

2. Fietsen

Dat fietsen gezond is wist je natuurlijk, maar ook voor je buikspieren zijn fietsbewegingen heel goed. En dan niet zittend op een fiets, maar liggend op de grond. Dit fietsen is een zeer effectieve buikspieroefening voor thuis en je kunt het zelfs op je bed doen! Ga op je rug liggen en maak met je benen fietsbewegingen in de lucht. Je voelt dat je buikspieren goed aan het werk worden gezet met deze oefeningen, net als de beenspieren. Doe je de fietsoefening met je handen achter je hoofd, dan ben je extra goed bezig.

3. Hielen tikken

Ook met deze oefening begin je weer op je rug. Plaats met je knieën gebogen je voeten zo dicht mogelijk bij je billen. Vervolgens ga je om en om je hielen aantikken. Ga zo veel mogelijk naar links en naar rechts. Deze oefening is zeer effectief omdat je constant je buikspieren aangespannen houdt. Herhaal in setjes van 10 en vergeet niet om te blijven ademen. Wil je het jezelf nog iets moeilijker maken?

4. Lying row

We gaan roeien! Ga op je rug liggen met je benen gestrekt en houd je bovenlichaam iets omhoog. Je buikspieren span je goed aan en zet je handen op de grond voor je balans. Je gaat vervolgens roeibewegingen maken met je benen. Span je buik en blijf ademen. Good luck!

5. Planken

Het lijkt heel simpel, maar planken is best zwaar. Het is een fantastische buikspieroefening voor thuis als je buikspieren wilt kweken. Met deze oefening train je tegelijk ook je armen, bilspieren, rugspieren én beenspieren. Probeer het planken één minuut vol te houden en houd hierbij je rug zo recht als een plank, dus niet hol of bol. Span tijdens de oefening je buikspieren ook goed aan. You either love it or you hate it. Let’s go!

GettyImages-497735496

Note: Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat planken effectiever is voor een blokjesbuik dan sit-ups? You’re welcome!

6. Reverse crunch

Ehmm… ja, deze oefening lijkt inderdaad op de crunch. Maar dan net andersom! In plaats van dat je je bovenlichaam richting je benen beweegt, gaan je benen nu juist naar je borst toe.

Extra oefening: de regenboog

Kun je er geen genoeg van krijgen? Dan kun je ook deze buikspieroefening voor thuis nog doen om je zij-buikspieren extra te trainen. Met de regenboog creëer je een strakke taille en zet je de zij-buikspieren goed aan het werk. Ga op je zij liggen, zet je hand horizontaal op de grond en til het lichaam op. Wanneer je lichaam recht is als een plank, doe je je andere arm over je hoofd en maak je een regenboog. Beweeg vervolgens je lichaam op en neer.

Lees ook: 

Shop de leukste items: