Je bent hier: Home > Health > BEWEZEN: Snoozen is slecht voor de gezondheid

BEWEZEN: Snoozen is slecht voor de gezondheid

Health
BEWEZEN: Snoozen is slecht voor de gezondheid

Aaah, daar heb je dat irritante wekkergeluid weer. Nog vijf minuutjes blijven liggen, denk je. En voor je het weet, druk je op de snoozeknop en duurt het een kwartier vooraleer je uit je bed rolt. Onschuldig, toch? Wel, volgens deze expert is het net heel ongezond. 

Zet je alarm op het exacte tijdstip dat je wil opstaan’, adviseert Dan Ariely, een Israëlisch-Amerikaanse gedragswetenschapper en bestsellerauteur. Hij beweert dat het gebruik van de snoozeknop ongezond is.

Als je voor de ‘snoozestrategie’ kiest, leert je lichaam niet dat het horen van je wekker gelijkstaat met opstaan.

‘Omdat je dag, bijvoorbeeld, om 7u start, ben je geneigd om je wekker om 6u40 te zetten. Om dan een paar keer op snooze te kunnen drukken en om 7u op te staan, of zelfs om 7u15.’ Geen goed idee blijkt nu, want als je voor de ‘snoozestrategie’kiest, leert je lichaam niet dat het horen van je wekker gelijkstaat met opstaan.

‘Als je blijft liggen, ben je minder uitgerust’

‘Onze lichamen presteren beter als ze kunnen vasthouden aan één regel. Als je op de snoozeknop drukt, krijgt je lichaam verwarrende signalen. Als je nog een aantal minuten blijft liggen, ben je dus net minder uitgerust dan wanneer je meteen opstaat’, aldus de wetenschapper. Misschien morgenochtend toch maar meteen in de douche springen dan?

Lees ook:

Bron: Het Nieuwsblad

Shoppen is altijd een goed idee