Je bent hier: Home > Health > Bewezen: deze slechte gewoonte maakt het moeilijker om af te vallen

Bewezen: deze slechte gewoonte maakt het moeilijker om af te vallen

Health
Bewezen: deze slechte gewoonte maakt het moeilijker om af te vallen

Nu de zomer er weer aan komt, is het tijd om ons eetpatroon eens onder de loep te leggen. Grote kans bovendien dat je na de winter vol diners en taart (en, oh ja, liters wijn) wel even toe bent aan een iets gezondere levensstijl.

Hoe je dat wil doen, is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Misschien begin je elke dag met een groot glas citroenwater, misschien ga je een extra uurtje sporten of misschien eet je een week lang geen chocolade.

Doe waar je je goed bij voelt, maar sla er zeker niet in door. Jezelf complete voedselgroepen ontzeggen of maaltijden overslaan is altijd slecht. Sterker nog, recent onderzoek wijst uit dat de juiste lunch cruciaal is voor als je een beetje af wil vallen.

Timing

Niet alleen is het belangrijk om tijdens de lunch een gezonde maaltijd met veel eiwitten en vitamines binnen te krijgen, ook de timing van je lunch is volgens onderzoek heel belangrijk. Te lang wachten met je lunch, bijvoorbeeld omdat je zelf vindt dat je al te veel hebt gegeten, of gewoon omdat je het te druk hebt, heeft een negatief effect op eventueel gewichtsverlies. Dat blijkt uit recent onderzoek in de American Journal of Clinical Nutrition en eerder onderzoek uit wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Obesity (2013).

Volgens de onderzoekers heeft dit verschil alles te maken met het ‘ritme’ van je lichaam. Door niet te eten wanneer je lichaam het nodig heeft, tijdens de lunch dus, wordt het vervolgens ook lastiger om goeie vetten op te nemen en gewicht te verliezen. Het wordt sowieso aangeraden om lunch te zien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Mensen die dit doen, zouden gemiddeld genomen makkelijker gewicht verliezen en lagere BMI’s hebben.

Als je dus nog een goed voornemen wil maken voor 2017, laat het dan zijn: uitgebreid  (ten minste een uur) én op tijd lunchen met een voedzame maaltijd – denk eieren, groenten, volkorenproducten… Dat lijkt ons alvast geen straf 🙂

 

 

 

Lees ook:

Bron: Womenshealthmag

Shoppen is altijd een goed idee