Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Wakker voor de wekker? Híer komt het door en dít betekent het

Wakker voor de wekker? Híer komt het door en dít betekent het

Wakker voor de wekker? Híer komt het door en dít betekent het

Hoewel je eíndelijk eens lekker lang kon blijven liggen, ontwaak je al voor je wekker überhaupt afgaat. Op zich geen ramp, maar heeft het nou iets te maken met je biologische klok, of is er een andere reden waardoor je vroeg wakker wordt?

Wakker voor de wekker

Voel je je helemaal uitgeslapen als je je ogen opent en ziet dat je wekker nog láng niet af zou gaan? Dat kan kloppen volgens slaap- en gezondheidsexpert Dr. Sujay Kansagra. Doordat je een goede nachtrust hebt gehad, is je lichaam helemaal klaar voor de dag. Maar toch is er ook een kleine kanttekening: het kan ook wijzen op een nacht plafonddienst draaien. “Zelfs in onze diepe slaap (REM-slaap), kan ons brein heel actief zijn en kunnen kleine verstoringen, zoals geluid of licht ons snel wakker maken.”

Wekkerloos ontwaken

Dr. Benjamin Smarr, professional aan de National Institutes of Health, denkt dat sowieso beter is om zonder hulp te ontwaken. “Op een natuurlijke manier wakker worden is gezonder, omdat je lichaam en brein zo hun processen kunnen afmaken, voordat je naar je werk gaat.” Zo ondervind je dus niet de nare effecten van te weinig slaap en ontwaak jij volop energie. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Slaperige gym

Wat goed helpt om geen schaapjes te hoeven tellen, is om alles met blauw licht al een paar uur voordat je naar dromenland gaat weg te leggen. Nee, ook geen Netflix in bed. Lees voor de verandering eens een keer een boek en merk hoe je langzaam in slaap dommelt. Al die apparaten zorgen namelijk alleen maar voor een verstoring in je brein: je hersenen denken dat het dag is, met een verstoord ritme tot gevolg.

Stay motivated

Smarr geeft aan dat gemotiveerd blijven misschien nog wel het belangrijkste is voor een goede nachtrust. “Om wakker te worden zonder een wekker, is het belangrijk om eerder naar bed te gaan met de gedachte dat je een paar uurtjes vrije tijd opgeeft om te investeren in een betere slaapkwaliteit en een hogere productiviteit de dag erna.” Een dagelijks ritme is dus key.

Lees ook
Uitgerust wakker worden? Op dit tijdstip ‘moet’ je gaan slapen

Wake up, wake up

Dr. Sujay vult aan: “Door je aan een vast schema te houden en elke dag rond dezelfde tijd wakker te worden – zowel doordeweeks als in het weekend – zal je brein op den duur als een interne klok fungeren, maar dan zonder de vervelende ringtone.” Wakker worden voor de wekker is dan ineens helemaal niet meer zo moeilijk.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: iStock