Je bent hier: Home > Health > Relax, take it easy: dit is het beste tijdstip om in bad te gaan

Relax, take it easy: dit is het beste tijdstip om in bad te gaan

Health
Relax, take it easy: dit is het beste tijdstip om in bad te gaan

Ontspannen in bad is natuurlijk hartstikke fijn, maar wist je dat het ook nog eens heel goed kan zijn voor je gezondheid? Met name je nachtrust heeft er baat bij, zo blijkt uit een nieuwe studie van de Universiteit van Texas.

Volgens de wetenschappers helpt een warm bad om beter in slaap te vallen. Maar zomaar op elk gewenst tijdstip tussen het sop gaan zitten? Nee, nee, zo werkt het niet. Tenminste, als je de ultieme nachtrust wil bereiken dan.

Warm, warmer, warmst

Voor de studie werd gekeken naar maar liefst 5.322 onderzoeken waarbij de link tussen badderen en kwalitatieve slaap onder de loep werd genomen. En wat blijkt: om lekker naar dromenland te gaan, moet de temperatuur van je water behoorlijk heet zijn. Om precies te zijn tussen de 40 en 42,8 graden.

Lees ook
Dit zeggen puistjes over je gezondheid

Precies op tijd

Maar ook de tijd waarop je in je (loeihete) bad stapt is belangrijk. Ideaal is om 90 minuten voordat je naar bed gaat nog even te soppen. De winst? Wel 10 minuten eerder slapen dan dat je dat niet zou doen. Je biologische ritme wordt hier namelijk net iets beter door, waardoor jij niet langer schaapjes hoeft te tellen. Je weet waar je ons vanavond kan vinden.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: iStock