Je bent hier: Home > Health > 6x de beste rugoefeningen

6x de beste rugoefeningen

Health
6x de beste rugoefeningen

De rug wordt nog weleens vergeten tijdens het trainen. Toch is het trainen van de rugspieren minstens zo belangrijk als het trainen van je andere spieren. Je rugspieren gebruik je namelijk dagelijks! Je krijgt er niet alleen een strakker lichaam van, het helpt ook om rugklachten als lage rugpijn te voorkomen. Hieronder vind je de zes beste rugoefeningen. Zo kun je gewoon thuis je rugspieren trainen!

De beste rugoefeningen voor thuis

Je rugspieren trainen is helemaal niet moeilijk. Je hebt er namelijk echt niet allemaal ingewikkelde apparaten voor nodig. Hieronder vind je de beste rugoefeningen voor thuis en onze personal trainer Jesse Ramsoebhag legt ze haarfijn voor je uit in de work-out-video’s. Alle rugoefeningen hieronder doe je in setjes van tien en dat herhaal je drie keer. Is dit te makkelijk, doe dan zes herhalingen. Doe je mee?

1. Bent over row

De bent over row-oefening is een goede oefening om je rugspieren te trainen. Je hebt voor deze oefening twee gewichtjes nodig. Heb je die niet? Dan kun je ook twee flesjes water of sap gebruiken. Buig voorover met in elke hand een gewicht. Zorg dat je een holle rug hebt, anders wordt je rug te zwaar belast. Vervolgens ga je roeibewegingen maken door je ellebogen ver naar achter te bewegen, en weer terug. Houd altijd je knieën licht gebogen en ga niet te snel. Goed zo! Bekijk de video

2. Pull back met gewicht

Deze rugoefening lijkt een beetje op de vorige oefening. Ook hier heb je weer twee gewichtjes nodig. Je begint vanuit dezelfde positie: naar voren gebogen, met een holle rug en licht gebogen knieën. Vervolgens beweeg je je armen via de zijkant omhoog. Bekijk de video

3. Single row met gewicht

Stap uit door één stap naar achter te zetten in een stabiele positie. Plaats je hand aan de kant van de voorste knie op je knie. Houd in je andere hand een gewichtje. Hoe zwaar het gewicht is dat je gebruikt hangt af van wat je aankunt. Begin met 1,5 kilo en als je zwaarder kunt trainen kies dan een zwaarder gewicht. Vervolgens ga je je arm recht naar achter bewegen, en vervolgens weer naar voren. Let op dat je je lichaam niet meebeweegt, houd je rug recht. Herhaal tien keer en wissel van arm. Dit ga je zeker voelen! Bekijk de video

4. Skydive

De skydive is een heel goede oefening voor een sterke rug. Ga op je buik liggen met je handen naar voren en je benen uit elkaar. Vervolgens ga je je armen en benen omhoog bewegen. Houd alles gespannen, ja armen, benen, billen en buik. En ga niet te snel, zorg dat de spanning behouden blijft. Wil je de oefening wat moeilijker maken? Houd dan twee gewichtjes vast in je handen. Daag je zelf altijd uit. Let’s go! Bekijk de video

Tip: heb je geen gewichtjes in huis? Ook dan kun je deze rugoefeningen voor thuis gewoon uitvoeren. Twee flesjes water of sap functioneren namelijk ook prima!

6. Superman

Superman kennen we allemaal wel. In deze oefening gaan hem nadoen! Ga op je buik liggen met je handen naar voren. Je mag je benen bij elkaar, maar ook uit elkaar houden. Vervolgens kom je met je bovenlichaam omhoog met je armen zo gestrekt mogelijk. En let op: blijf ademen en houd je buik gespannen tijdens de oefening. Bekijk de video

7. Superman in combinatie met diving

Dit is een combinatie van de twee voorgaande oefeningen. Het is een van de beste rugoefeningen. Ook nu ga je weer op je buik liggen. Strek je armen en benen uit en houd ze uit elkaar. Vervolgens beweeg je je armen én benen omhoog en beweeg je ze naar elkaar toe. En zakken! Vervolgens doe je dit andersom. Wil je de oefening zwaarder maken? Dan kun je twee gewichtjes vasthouden. Zo, dit was de laatste oefening voor een mooie sterke rug. Succes! Bekijk de video

Doe mee met Flair Fit & Gezond!

Natuurlijk ben je er niet met alleen rugspieroefeningen. Ook cardiotraining en gezonde voeding zijn onmisbaar als je wilt afslanken. En vergeet ook je buik, armen, benen en billen niet. Door al je spieren te trainen blijft je lichaam in balans. Wil jij op een gezonde manier afslanken? Doe dan gratis mee aan Flair Fit & Gezond. Daarbij krijg je de handige Flair Fit & Gezond-kalender én voedingstips. De rug trainen we tijdens Flair Fit & Gezond op vrijdag met bovenstaande rugroefeningen. Ga nu naar Flair Fit & Gezond en doe mee!

Shoppen is altijd een goed idee