Je bent hier: Home > Health > Begin de dag met yoga

Begin de dag met yoga

Health
Begin de dag met yoga

Hello miss Sunshine! Heb je last van opstartproblemen ’s ochtends, nu het najaar is? Begin de dag met yoga. Het effect? Meer energie, beter kunnen focussen en zin in je dag!

Begin met yoga

De bekendste yogaoefening is de Zonnegroet. Hij is bedoeld als een ode aan de zon, volgens de grondleggers van yoga de bron van alle leven. Traditionele yogabeoefenaars doen de Zonnegroet het liefst buiten om zes uur ’s ochtends, als de zon net opkomt. Maar natuurlijk kun je ’m ook lekker binnen doen. Wij doen het voor!

Zonnegroet

  • Voor de basis van de zonnegroet ga je stevig staan. Je grote tenen raken elkaar en je hielen zijn iets uit elkaar. Houd je armen langs je lijf. Je benen actief (knieschijven iets opgetrokken). Houd je hoofd recht en je kin iets ingetrokken. Dit is de berghouding of de Tadasana.
  • Adem in, breng je armen via je zij omhoog. Schouders ontspannen, trek ze niet op.
  • Adem uit, armen naar beneden en buig voorover, laat je nek en hoofd ontspannen hangen.
  • Adem in, kom iets omhoog. Houd je armen gestrekt naar beneden, laat je vingertoppen net de vloer raken.
  • Zet je handen op de grond. Adem uit, stap met je rechtervoet naar achteren, zorg dat je linkerknie recht boven je linkerenkel staat en niet eroverheen. Stap vervolgens ook met je linkerbeen naar achteren, nu sta je in de plank-positie.
  • Buig je knieën naar de vloer. Buig de ellebogen naar achteren en plaats je hart tussen je handen. Welkom in de Astangasana.
  • Adem in, beweeg je borst omhoog naar voren en omhoog. Heupen en voorkant van je voeten aan de vloer. Dit is de Cobra.
  • Adem uit, duw jezelf naar achteren, heupen richting de hielen en dan omhoog. Je handen op schouderbreedte, voeten op heupbreedte en je vingers wijd uitspreiden. Dit is de Downward Facing Dog. Blijf hier vijf ademhalingen. Aan het eind van de laatste ademhaling buig je je knieën, stap je naar voren en zet je je voeten naast elkaar.
  • Adem in, kom halverwege omhoog, rug parallel aan de vloer, strek je rug en plaats je vingertoppen op de vloer.
  • Adem uit, buig voorover, de Uttanasana.
  • Adem in, kom omhoog, de armen via opzij richting de lucht.
  • Adem uit, armen langs je lichaam, de berghouding.

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee