Je bent hier: Home > Health > Alles over stress

Alles over stress

Health
Alles over stress

“Hoe gaat ’t met je?” “Pfft, stress.”

Een heel normaal gesprekje. Stress is bij ons inmiddels zo gewoon dat niemand er meer van opkijkt. Iedereen heeft er wel eens last van. Een klein beetje stress is dan ook helemaal niet erg. Wat spanning voelen voor je moet spreken in het openbaar, een deadline moet halen of een kerstdis voor dertig personen moet bereiden, houdt je lekker alert. Veel mensen presteren zelfs beter door zo’n portie positieve stress.

Het wordt pas erg als de stress zo groot is dat je er langdurige lichamelijke klachten van krijgt zoals hoofdpijn, slecht slapen, nervositeit, concentratiestoornissen, hartkloppingen uitputtingsverschijnselen en maagklachten. Langdurig blootstaan aan stress vermindert je weerstand en kan uiteindelijk leiden tot hartfalen en andere nare levensbedreigende kwalen.

Verdedigingsmechanisme
Stress heeft te maken met een aanpassing van je lichaam aan veranderde omstandigheden om ons heen. Dit is een erfenisje uit de oertijd. Toen we nog in berenvellen rondliepen, loerde er overal om ons heen gevaar. Kwam er opeens een leeuw uit de bosjes, dan schoot ons verdedigingsmechanisme in werking en raakte ons lichaam in opperste staat van paraatheid. Klaar om te vluchten of te vechten.

Vluchten van of vechten tegen wilde dieren hoeven we nu niet meer, maar in onze moderne tijd hebben we andere stressfactoren waar ons lichaam dus nog net zo op reageert als in de oertijd: de adrenaline raast door je lijf, je ademhaling versnelt, je spijsvertering vertraagt en je begint te zweten.

Stress is dus eigenlijk pure overlevingskracht. Maar, als je daar te lang op teert, raak je lichamelijk en geestelijk overbelast.

Stressfactoren
Wat nou gevaarlijke stress veroorzaakt, is voor iedereen eigenlijk verschillend. De een is beter in staat veranderingen in zijn leven te handelen dan de ander. Negatieve gebeurtenissen zijn begrijpelijkerwijs grote bronnen van stress. Ziekte, dood, ongelukken, ontslag, relatiebreuken en andere ellende zijn de gebruikelijke stressfactoren. Maar, ook leuke dingen kunnen (te) veel spanning opleveren: een verhuizing, een geboorte, een bruiloft, promotie en zelfs de feestdagen en alle drukte die ze met zich meebrengen; het kan ons allemaal naar de keel grijpen. En dan hebben we nog ruzies, problemen op het werk of de algehele toestand in de wereld. We kunnen ons er behoorlijk druk over maken.

Op tijd ingrijpen bij langdurige stress is dus het devies. De symptomen negeren maakt het alleen maar erger. Focus je op de leuke dingen van het leven en probeer op tijd rust en ontspanning te nemen. Veel mensen met stress hebben baat bij yoga of sport. Wat ook helpt: laat je niets opdringen, blijf je grenzen bewaken en wees eerlijk tegen jezelf en anderen. Als jij het niet ziet zitten om voor kerst de hele familie over de vloer te hebben, nodig ze dan ook niet uit. Wordt het je echt allemaal teveel en blijf je klachten houden, ga dan naar de dokter.

Als je last hebt van chronische maagklachten raadpleeg dan je huisarts. Meer informatie over chronische klachten vind je bij de Maagleverdarm stichting.

Shoppen is altijd een goed idee