Je bent hier: Home > Health > Aha! Slaaptips waar olympische sporters bij zweren

Aha! Slaaptips waar olympische sporters bij zweren

Health
Aha! Slaaptips waar olympische sporters bij zweren

Sporters die meedoen op de Olympische Spelen zijn ongetwijfeld de meest gezonde mensen van dit moment: hun lichaam is in topvorm, ze eten gezond, ze drinken amper (hoewel we daar na #YuriGate en hossende meute in het Holland Heineken House niet meer zo zeker van zijn) en ze slapen goed. Of tenminste, dat proberen ze.

Slaap is namelijk één van de belangrijkste onderdelen van de training van een topsporter. Slaap herstelt spiermassa, simpelweg een beetje hangen en tv kijken doet dat niet. Nu ben jij natuurlijk geen topsporter – ondanks dat je braaf je rondjes door het park loopt en regelmatig de trap neemt – maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om te profiteren van de slaaptips van sporters. Het weekend is voor jou immers ook een ware uitputtingsslag 😉

De kracht van de herhaling

Veel topsporters zweren bij routine. Bijtijds naar bed, vroeg op, op gezette tijden een maaltijd, vaste trainingstijden – het helpt je lichaam om een ritme te ontwikkelen en dat is goed. Probeer zeker doordeweeks altijd rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en je zal merken dat je vanzelf makkelijk in slaap valt én makkelijk je bed uitkomt.

naptime

copyright: giphy

Powernap

Elke nacht acht uur slaap afvinken is voor veel mensen een luxe – ook voor sporters. Er moet nog een biertje “of 5” gedronken worden in het Holland Heineken House, je moet nog een interview geven, of je teamgenoot heeft net een seksmarathon waardoor jij je bed niet in kan. De Amerikaanse beachvollyballer Phil Dalhausser zweert in zo’n geval bij een powernap. Slechts 20 minuutjes is genoeg om je weer fit en alert te krijgen. Dus de volgende keer dat jij slechts een paar uurtjes kan slapen omdat je baby een huilmarathon aan het houden is (ook topsport), doe dan tijdens lunch een klein dutje.

Neem de tijd om te ontspannen

Sporters zijn voor én na een belangrijke prestatie op van de spanning. Dat maakt het inslapen er natuurlijk niet makkelijker op, zeker niet als de adrenaline nog door je bloed raast. Op dezelfde manier jagen wij ons lichaam op door voor het slapengaan nog een spannende serie te kijken, of door nog in een recordtempo langs 14 Instagrampagina’s te klikken. Probeer het een uur (liefst nog langer) voor je naar bed gaat zo rustig mogelijk te houden – mediteer, lees een boek, luister een muziekje of pak een yogalesje mee. Je zal zien dat je veel makkelijker indommelt. Amerikaanse polsstokspringster Sandi Morris concentreert zich op de zee, of meer specifiek, “het whoosh-geluid van een brekende golf”, en valt dan na een tijdje makkelijk in slaap. Het proberen waard!

 

 

Lees ook:

Bron: Huffington Post

Shoppen is altijd een goed idee