Je bent hier: Home > Health > Afvallen na stoppen met roken

Afvallen na stoppen met roken

Health
Afvallen na stoppen met roken

Marja (52): Ik ben een vrouw van 52 jaar, 6 maanden gestopt met roken.

Ik gebruik 25 mg amitriptyline tegen zenuwpijn. Beweeg geregeld, maar 9 kilo aangekomen, en heb erg veel moeite om af te vallen. Hebben jullie een tip voor mij?

Coach Anja
In jouw geval kunnen er een aantal factoren meespelen die je kunnen belemmeren om af te vallen. Allereerst is dat het stoppen met roken, zoals je zelf al aangeeft. Voor zover bij mij bekend, geef je medicijngebruik geen vervelende bijwerkingen, als het gaat om gewicht/eetlust etcetera. Je geeft aan dat je geregeld beweegt, maar beweeg je ook voldoende? En in hoeverre speelt je leeftijd mee?

Coaching
Roken is voor veel mensen een soort ‘bliksemafleider’ of in ieder geval iets om je gedachten mee te verzetten. Het kan zijn dat je je meer bent gaan richten op eten, ter vervanging van de sigaretten. In mijn praktijk zie ik vaak dat mensen dan meer gaan snoepen en snacken. Ook verhoogt roken het energieverbruik. Je verbrandt dus meer calorieën op een dag. Tel daarbij op dat roken ook nog eens de eetlust remt (je hebt meer trek, want het smaakt zoveel beter!) en er zitten vaak snel wat kilo’s bij, wanneer men een aantal maanden gestopt is.

De meeste deskundigen zijn het erover eens dat een combinatie van conditietraining én krachttraining de beste manier is van bewegen, wanneer je af wil vallen. Probeer elke dag een beetje van beide te doen, en dan het liefst één uur, maar minstens 30 minuten per dag. Bij een goede sportschool of fysiotherapeut met sportgelegenheid kun je dit onder toezicht en mét begeleiding doen, ter voorkoming van blessures.

Vanaf zo’n beetje de leeftijd van 50, zie ik dat het moeilijker wordt om af te vallen. Er spelen factoren mee zoals een minder hoog energieverbruik, maar ook hormonen en spieren zijn niet vanzelfsprekend meer een bondgenoot in de strijd tegen de kilo’s. Het zal in veel gevallen moeilijker gaan, zeker als je al eerder hebt gelijnd. Ik wil je aanraden om op de site van het Voedingscentrum (klik op Eten & Gezondheid – Gezond Eten – Hoeveel per dag) na te gaan wat je per dag ‘mag hebben’, dat wil zeggen: wat is jouw basisvoeding? Kijk hoe je ervoor kunt zorgen dat jij deze hoeveelheden binnenkrijgt; wat eet je bij de lunch en wat neem je tussendoor? Je kunt hier natuurlijk mee variëren, maar houd wel zoveel mogelijk deze hoeveelheden aan en kies gezonde producten.

Tips– Is roken rustgevend geweest voor je? Zoek dan iets anders wat kan dienen als rustpunt, zoals meditatie, een puzzel of sport.

– Eet je meer sinds je gestopt bent? Probeer dan vooral je tussendoortjes in bedwang te houden (2 à 3 per dag en kies voor gezonde lekkernijen). Kies voor vezelrijke voeding om je lekker te ‘vullen’. Denk hierbij aan volkerenproducten, groente en fruit.

– Beweeg elke dag en kies voor kracht- en conditietraining.

Plan
Méér bewegen (daar is-ie weer) blijkt voor vrouwen van 50+ vaak nog beter te werken dan op ‘de lijn’ letten. Zoek eventueel een sportmaatje en maak samen tijd in de agenda voor sportieve uitjes. Afvallen kan lastig zijn, maar het is zeker te doen.
Maak gezonder leven tot een hoofddoel en zorg goed voor jezelf. Heel veel succes!

Shoppen is altijd een goed idee